Model Integratif pengajaran cerpen dan novel
<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran cerpen dan novel dalam</p><p>matapelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti kaedah</p><p>pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9803 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9803 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Nur Iffah Atira Ismail Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
description |
<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran cerpen dan novel dalam</p><p>matapelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti kaedah</p><p>pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Objektif</p><p>kajian ini, pertama pengkaji menganalisis model pembelajaran sedia ada dan disesuaikan</p><p>supaya lebih fleksibel dalam pengajaran cerpen dan novel. Kedua kajian ini akan</p><p>menggabungkan elemen supaya menjadi satu model pembelajaran yang fleksibel untuk</p><p>pengajaran cerpen dan novel. Ketiga, akan dapat dilihat kebolehsanaan model Integratif</p><p>dalam pengajaran cerpen dan novel. Kemudian, pengkaji akan merumuskan model</p><p>integratif bagi pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan</p><p>Melayu. Kajian akan dibataskan kepada 10 orang guru Kesusasteraan Melayu untuk</p><p>mendapatkan kriteria-kriteria yang diperlukan dalam pembinaan sebuah model</p><p>pembelajaran yang berfokuskan kepada matapelajaran Kesusasateraan Melayu. Kriteria</p><p>ini akan diperolehi melalui soal selidik yang akan dijalankan kepada 10 orang guru</p><p>Kesusasteraan Melayu di negeri Kedah. Selain itu, pemerhatian pengajaran</p><p>menggunakan model Integratif akan dilakukan terhadap dua buah kelas Kesusasteraan</p><p>Melayu juga di negeri Kedah. Hasil daripada kajian ini akan mewujudkan satu model</p><p>pembelajaran untuk matapelajaran Kesusasteraan Melayu khusus untuk cerpen dan</p><p>novel. Model Integratif akan membantu meningkatkan kualiti pengajaran dengan</p><p>penggunaan pendekatan yang sedia ada. Akhir sekali, perubahan terhadap proses</p><p>pengajaran juga akan membantu memudahkan sesi pengajaran guru di dalam kelas.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nur Iffah Atira Ismail |
author_facet |
Nur Iffah Atira Ismail |
author_sort |
Nur Iffah Atira Ismail |
title |
Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
title_short |
Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
title_full |
Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
title_fullStr |
Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
title_full_unstemmed |
Model Integratif pengajaran cerpen dan novel |
title_sort |
model integratif pengajaran cerpen dan novel |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9803 |
_version_ |
1794025750971547648 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:98032024-01-19 Model Integratif pengajaran cerpen dan novel 2022 Nur Iffah Atira Ismail PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran cerpen dan novel dalam</p><p>matapelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti kaedah</p><p>pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Objektif</p><p>kajian ini, pertama pengkaji menganalisis model pembelajaran sedia ada dan disesuaikan</p><p>supaya lebih fleksibel dalam pengajaran cerpen dan novel. Kedua kajian ini akan</p><p>menggabungkan elemen supaya menjadi satu model pembelajaran yang fleksibel untuk</p><p>pengajaran cerpen dan novel. Ketiga, akan dapat dilihat kebolehsanaan model Integratif</p><p>dalam pengajaran cerpen dan novel. Kemudian, pengkaji akan merumuskan model</p><p>integratif bagi pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan</p><p>Melayu. Kajian akan dibataskan kepada 10 orang guru Kesusasteraan Melayu untuk</p><p>mendapatkan kriteria-kriteria yang diperlukan dalam pembinaan sebuah model</p><p>pembelajaran yang berfokuskan kepada matapelajaran Kesusasateraan Melayu. Kriteria</p><p>ini akan diperolehi melalui soal selidik yang akan dijalankan kepada 10 orang guru</p><p>Kesusasteraan Melayu di negeri Kedah. Selain itu, pemerhatian pengajaran</p><p>menggunakan model Integratif akan dilakukan terhadap dua buah kelas Kesusasteraan</p><p>Melayu juga di negeri Kedah. Hasil daripada kajian ini akan mewujudkan satu model</p><p>pembelajaran untuk matapelajaran Kesusasteraan Melayu khusus untuk cerpen dan</p><p>novel. Model Integratif akan membantu meningkatkan kualiti pengajaran dengan</p><p>penggunaan pendekatan yang sedia ada. Akhir sekali, perubahan terhadap proses</p><p>pengajaran juga akan membantu memudahkan sesi pengajaran guru di dalam kelas.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9803 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9803 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>A Halim Ali, Mana Sikana dan Mohd Rosli Saludin (2011). Sastera Membina Peradaban Bangsa. Kuala Lumpur : Persatuan Penulis BUDIMAN Malaysia.</p><p>Aang Imam (2015), Pengertian, persamaan dan perbedaan cerpen dan novel. Diperoleh pada 11 Februari 2015 daripada http://www.kuliah.info/2015/05/perbedaan-cerpen-dan-novel.html</p><p>Ahmad Subki Miskan dan Syed Ismail Syed Mustapa (2013). Murid dan Alam Belajar. Kuala Lumpur : Freemind Horizons Sdn. Bhd.</p><p>Ahmad Othman (1993/94). Pendekatan dan Perkaedahan Pengajaran Kesusasteraan KBSM: Cabaran-Cabaran kepada Guru Kesusasteraan. Pusat Pengajian Ilmu : Universiti Sains Malaysia.</p><p>Akhsanul Inam (2011). Perkembangan dan Validasi Model Pengajaran dan Pembelajaran Matematik berasaskan Metakognitif. Kajian Ilmiah Ijazah Dr Falsafah Pendidikan Matematik : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Azhar Haji Wahid (2012). Kritikan Intelektualisme Sastera Melayu. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Azhar Hj Wahid (2011). Globalisasi Sastera Siber. Tanjong Malim, Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Azhar Hj Wahid dan Zawawi Jahya (2012). Pendidikan Pembangunan Modal Insan. Tanjong Malim, Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Chew Fong Peng (2008). Sastera Kebangsaan, Pendidikan Sastera dan Pembinaan Negara. Jilid III. Selangor : Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara.</p><p>Hamzah Hamdani (2006). Sastera Kebangsaan Isu dan Cabaran. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Herrianti (2014). Model Pembelajaran Discovery Learning Kurikulum. Diperoleh pada 24 November 2016, daripada http://www.kompasiana.com/herriati/artikelmodel pembelajaran_54f68adea333117d028b5082</p><p>Ishak Ramly (2003). Teknik Mengajar Sastera. Pahang : PTS Publications & Distributors Sdn.Bhd.</p><p>Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). : Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Koentjaraningrat (1977). Metode-metode Penelitian Masyarakat. Jakarta : PT Gramedia, h. 16.</p><p>Kamarudin Hj.Husin (1988). Kaedah Pengajaran Kesusasteraan. Penerbit Fajar Bakti : Petaling Jaya.</p><p>Latifah Ariffin (2011). Artikel Khabar Dunia : Filem Tarik Pelajar Kepada Sastera. Diperoleh pada 24 November 2016 daripada http://tentangsastera.weebly.com/artikel-sastera.html</p><p>Mahaliza Binti Mansor (2013). Pembinaan Model Pembelajaran Profesional Berasaskan Sekolah Di Sekolah Menengah Harian Di Malaysia. Kajian Ilmiah Ijazah Dr Falsafah : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Mariani Natalina, Imam Mahadi, Anisa Cardina Suzane (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 5 Pekan Baru Tahun Ajaran 2011/2012. Indonesia : Universitas Riau.</p><p>Mok Soon Sang (2009). Psikologi Pendidikan dan Pedagogi : Murid dan Alam Belajar. Perak : Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.</p><p>Mok Soon Sang (2013). Psikologi Pendidikan Untuk Pengajaran dan Pembelajaran. Perak : Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.</p><p>Mohd Fuad Sam, Marina Majid, Afrah Salwani Jusoh dan Mohd Zain Kasnon (2013). Murid dan Alam Belajar. Selangor : Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.</p><p>Naffi Mat (2012). Fenomena Pendidikan Bahasa-Sastera Melayu : Intergriti Peradaban Bangsa. Selangor : Darul Risalah.</p><p>Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying dan Sharifah Fakhriah Syed Ahmad (2015). Murid dan Alam Belajar. Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd.</p><p>Othman Puteh (2000). Pengajaran Sastera. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Pusat Perkembangan Kurikulum (1992). Falsafah Pendidikan Pendidikan Negara. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Rosinda Situmorang (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Type STAD Dengan Menggunakan LKS Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematik Siswa Di Kelas VII SMP N Perut Sei Tuan. Indonesia.</p><p>Rusman (2013). Model-Model Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafinda Persada.</p><p>Suhaimi Bin Haji Muhammad (n.d). Tahap Kesediaan Guru Terhadap Pelaksanaan Model Pengajaran Simulasi Bagi Matapelajaran Pendidikan Islam. Kajian Ilmiah Sarjana. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Suluk Fitria Nur Rahman, Sudarno Herlambang dan Purwanto (n.d). Model Pembelajaran Problem Based Instruction (PBI) Berbantukan Media Movie Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Indonesia : Universitas Negeri Malang.</p><p>Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd Aziz Abd Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha dan Hazalizah Hamzah (2012). Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar. Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd.</p><p>Siti Hajar Abdul Aziz. (1996). Penguasaan Kemahiran Membaca, Kaedah Dan Teknik Membaca. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Siti Hajar Abdul Aziz.. (1998). Pusat Sumber Sekolah</p><p>Thahir Bin Nurudin (2006). Kefahaman Guru Tentang Konsep dan Strategi Pengajaran Komponen Kesusasteraan Melayu dalam Matapelajaran Bahasa Melayu. Kajian Ilmiah Sarjana Muda. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Zulkarimen Nasution (2007). Komunikasi Pembangunan (Pengenalan Teori dan Penerapannya). PT Raja Grafindo Persada : Jakarta.</p><p></p> |