Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris

<p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Razak Jusoh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9822
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98222024-02-19 Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris 2011 Abd Razak Jusoh <p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan</p><p>pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk</p><p>mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan</p><p>pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada</p><p>keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual</p><p>frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi</p><p>Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel.</p><p>Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar</p><p>mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti</p><p>pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan</p><p>Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru</p><p>dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata</p><p>pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains</p><p>dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji</p><p>mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris</p><p>agak membebankan,menyukarkan serta mengelirukan.</p><p>Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada</p><p>rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang</p><p>signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga</p><p>menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah</p><p>memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian</p><p>juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka</p><p>tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan</p><p>jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap</p><p>mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar</p><p>menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk</p><p>masa depan</p> 2011 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Abd Razak Jusoh
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
description <p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan</p><p>pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk</p><p>mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan</p><p>pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada</p><p>keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual</p><p>frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi</p><p>Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel.</p><p>Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar</p><p>mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti</p><p>pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan</p><p>Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru</p><p>dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata</p><p>pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains</p><p>dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji</p><p>mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris</p><p>agak membebankan,menyukarkan serta mengelirukan.</p><p>Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada</p><p>rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang</p><p>signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga</p><p>menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah</p><p>memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian</p><p>juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka</p><p>tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan</p><p>jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap</p><p>mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar</p><p>menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk</p><p>masa depan</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Abd Razak Jusoh
author_facet Abd Razak Jusoh
author_sort Abd Razak Jusoh
title Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
title_short Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
title_full Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
title_fullStr Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
title_full_unstemmed Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
title_sort perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran sains dalam bahasa inggeris
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2011
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822
_version_ 1794025756150464512