Meningkatkan kefahaman puisi klasik Cina terhadap murid tingkatan dua dengan teknik teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)

<p>Kajian ini satu kajian tindakan yang ditadbir secara korelasi dan menguasai eksperimen</p><p>yang dijalankan berkaitan dengan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi</p><p>(TMK) terhadap pengajaran dan pembelajaran puisi k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sim, Wen Qin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9828
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini satu kajian tindakan yang ditadbir secara korelasi dan menguasai eksperimen</p><p>yang dijalankan berkaitan dengan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi</p><p>(TMK) terhadap pengajaran dan pembelajaran puisi klasik Cina di sebuah sekolah</p><p>menengah yang berada di daerah Johor Bahru, Johor. Kajian ini bertujuan untuk</p><p>mengetahui sama ada pengajaran teknik teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)</p><p>dalam pengajaran puisi klasik Cina dapat meningkatkan pemahaman murid tentang</p><p>puisi klasik, merangsang minat murid untuk mempelajari puisi klasik, dan mengubah</p><p>sikap belajar mereka. Kajian ini akan membuat pengajaran yang sesuai dan</p><p>meningkatkan kaedah pengajaran puisi klasik berdasarkan situasi pembelajaran murid.</p><p>Seramai 10 orang murid sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor dipilih sebagai</p><p>sampel kajian menggunakan kaedah pensampelan rawak berkelompok. Data kajian</p><p>diperoleh menggunakan instrumen pengujian pemerhatian dan temu bual untuk melihat</p><p>hubungan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dengan pencapaian</p><p>murid dalam memahamkan perkataan puisi klasik Cina manakala instrumen senarai</p><p>semak digunakan bagi tujuan melihat hubungan penggunaan teknologi maklumat dan</p><p>komunikasi (TMK) dengan peningkatan pemahaman murid dalam puisi klasik Cina.</p><p>Metodologi kajian ini, pengkaji menggunakan tiga jenis instrumen kajian dalam</p><p>mengumpul data kajian ini iaitu kaedah pengujian, kaedah pemerhatian dan kaedah</p><p>temu bual. Kesemua instrumen ini digunakan untuk melihat sejauh mana keberkesanan</p><p>teknik teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam pengajaran puisi klasik Cina</p><p>untuk membantu murid dalam segi pemahaman perkataan dan meningkatkan minat</p><p>murid terhadap puisi klasik Cina semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.</p><p>Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa berbandingkan sebelum guru menggunakan</p><p>teknik teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran puisi</p><p>klasik Cina Yu Gezi data menunjukkan murid lebih menumpukan perhatian dalam kelas</p><p>dan mempunyai keupayaan terjemahan dan jawab soalan yang berkenaan dengan puisi</p><p>klasik Cina Yu Gezi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa faktor utama murid</p><p>tidak memahami puisi klasik Cina kerana sikap murid diri sendiri Kesimpulannya,</p><p>melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi, pelajar lebih berminat dan</p><p>mudah menguasai puisi klasik daripada segi kemahiran menghafal dan kelancaran</p><p>mendeklamasi puisi klasik. Selain daripada puisi klasik, pelajar boleh menggunakan</p><p>teknologi maklumat dan komunikasi dalam topik-topik yang sukar diingati atau kurang</p><p>dikuasai semasa pembelajaran kendiri. Melalui cara belajar dalam keadaan yang</p><p>menyeronokkan di samping dapat menguasai sesuatu topik dengan lebih mudah.</p>