Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris

<p>Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal</p><p>penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan</p><p>tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zamhari Mohd Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9831
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal</p><p>penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan</p><p>tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan</p><p>hubungannya dengan minat, pengalaman, kecekapan, kemahiran, latihan, serta kesannya</p><p>ke atas prestasi pencapaian pelajar dalam subjek yang berkenaan. Sampel untuk kajian ini</p><p>terdiri daripada 10 orang guru yang merupakan kumpulan pertama di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Khir Johari, Sungai Sumun, Perak yang telah dibekalkan dengan komputer</p><p>laptop oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tujuan pengajaran subjek Sains</p><p>dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini</p><p>merupakan borang soal selidik yang mengandungi 36 item. Item-item dalam soal selidik</p><p>ini merangkumi soalan-soalan mengenai aspek latar belakang guru sebagai responden,</p><p>minat, pengalaman, kemahiran, kebolehan, sikap, tabiat penggunaan, kesesuaian latihan</p><p>serta pengharapan dan pendapat mereka terhadap penggunaan komputer laptop dalam</p><p>pengajaran. Data yang telah dikumpul oleh penyelidik dianalisis dengan menggunakan</p><p>perisian Statistical Package for Social Science (SPSS), version 11.0 for Windows.</p><p>Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk mentafsir data daripada soal</p><p>seiidik. Dapatan daripada kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran mengenai tahap</p><p>minat, kecekapan, kemahiran, kesesuaian latihan dan pengetahuan guru terhadap</p><p>penggunaan laptop dalam proses pengajaran mereka dan seterusnya dalam meningkatkan</p><p>tahap prestasi pelajar dalam subjek yang berkenaan. Ini sekaligus boleh menjadi kayu</p><p>ukur kepada pihak pentadbir untuk menentukan program-program yang sesuai yang perlu</p><p>diatur bagi memperbaiki segala kelemahan dan masalah yang mungkin wujud,</p><p>terutamanya di peringkat guru yang mengendalikan komputer laptop atau melakukan</p><p>penambahbaikan yang menjurus kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar dalam</p><p>akademik melalui penggunaan komputer laptop ini. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah pengalaman menggunakan</p><p>komputer peribadi dengan kecekapan mengendalikan komputer laptop, di antara berminat</p><p>menggunakan komputer laptop dengan kecekapan menggunakan komputer laptop dan di</p><p>antara latihan yang sesuai dan mencukupi dengan peningkatan pencapaian pelajaran</p><p>pelajar.</p>