Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris

<p>Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal</p><p>penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan</p><p>tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zamhari Mohd Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9831
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9831
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98312024-02-20 Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris 2005 Mohd Zamhari Mohd Salleh <p>Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal</p><p>penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan</p><p>tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan</p><p>hubungannya dengan minat, pengalaman, kecekapan, kemahiran, latihan, serta kesannya</p><p>ke atas prestasi pencapaian pelajar dalam subjek yang berkenaan. Sampel untuk kajian ini</p><p>terdiri daripada 10 orang guru yang merupakan kumpulan pertama di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Khir Johari, Sungai Sumun, Perak yang telah dibekalkan dengan komputer</p><p>laptop oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tujuan pengajaran subjek Sains</p><p>dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini</p><p>merupakan borang soal selidik yang mengandungi 36 item. Item-item dalam soal selidik</p><p>ini merangkumi soalan-soalan mengenai aspek latar belakang guru sebagai responden,</p><p>minat, pengalaman, kemahiran, kebolehan, sikap, tabiat penggunaan, kesesuaian latihan</p><p>serta pengharapan dan pendapat mereka terhadap penggunaan komputer laptop dalam</p><p>pengajaran. Data yang telah dikumpul oleh penyelidik dianalisis dengan menggunakan</p><p>perisian Statistical Package for Social Science (SPSS), version 11.0 for Windows.</p><p>Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk mentafsir data daripada soal</p><p>seiidik. Dapatan daripada kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran mengenai tahap</p><p>minat, kecekapan, kemahiran, kesesuaian latihan dan pengetahuan guru terhadap</p><p>penggunaan laptop dalam proses pengajaran mereka dan seterusnya dalam meningkatkan</p><p>tahap prestasi pelajar dalam subjek yang berkenaan. Ini sekaligus boleh menjadi kayu</p><p>ukur kepada pihak pentadbir untuk menentukan program-program yang sesuai yang perlu</p><p>diatur bagi memperbaiki segala kelemahan dan masalah yang mungkin wujud,</p><p>terutamanya di peringkat guru yang mengendalikan komputer laptop atau melakukan</p><p>penambahbaikan yang menjurus kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar dalam</p><p>akademik melalui penggunaan komputer laptop ini. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah pengalaman menggunakan</p><p>komputer peribadi dengan kecekapan mengendalikan komputer laptop, di antara berminat</p><p>menggunakan komputer laptop dengan kecekapan menggunakan komputer laptop dan di</p><p>antara latihan yang sesuai dan mencukupi dengan peningkatan pencapaian pelajaran</p><p>pelajar.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9831 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9831 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Mohd Zamhari Mohd Salleh
Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
description <p>Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal</p><p>penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan</p><p>tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan</p><p>hubungannya dengan minat, pengalaman, kecekapan, kemahiran, latihan, serta kesannya</p><p>ke atas prestasi pencapaian pelajar dalam subjek yang berkenaan. Sampel untuk kajian ini</p><p>terdiri daripada 10 orang guru yang merupakan kumpulan pertama di Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Khir Johari, Sungai Sumun, Perak yang telah dibekalkan dengan komputer</p><p>laptop oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tujuan pengajaran subjek Sains</p><p>dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini</p><p>merupakan borang soal selidik yang mengandungi 36 item. Item-item dalam soal selidik</p><p>ini merangkumi soalan-soalan mengenai aspek latar belakang guru sebagai responden,</p><p>minat, pengalaman, kemahiran, kebolehan, sikap, tabiat penggunaan, kesesuaian latihan</p><p>serta pengharapan dan pendapat mereka terhadap penggunaan komputer laptop dalam</p><p>pengajaran. Data yang telah dikumpul oleh penyelidik dianalisis dengan menggunakan</p><p>perisian Statistical Package for Social Science (SPSS), version 11.0 for Windows.</p><p>Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk mentafsir data daripada soal</p><p>seiidik. Dapatan daripada kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran mengenai tahap</p><p>minat, kecekapan, kemahiran, kesesuaian latihan dan pengetahuan guru terhadap</p><p>penggunaan laptop dalam proses pengajaran mereka dan seterusnya dalam meningkatkan</p><p>tahap prestasi pelajar dalam subjek yang berkenaan. Ini sekaligus boleh menjadi kayu</p><p>ukur kepada pihak pentadbir untuk menentukan program-program yang sesuai yang perlu</p><p>diatur bagi memperbaiki segala kelemahan dan masalah yang mungkin wujud,</p><p>terutamanya di peringkat guru yang mengendalikan komputer laptop atau melakukan</p><p>penambahbaikan yang menjurus kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar dalam</p><p>akademik melalui penggunaan komputer laptop ini. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah pengalaman menggunakan</p><p>komputer peribadi dengan kecekapan mengendalikan komputer laptop, di antara berminat</p><p>menggunakan komputer laptop dengan kecekapan menggunakan komputer laptop dan di</p><p>antara latihan yang sesuai dan mencukupi dengan peningkatan pencapaian pelajaran</p><p>pelajar.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Zamhari Mohd Salleh
author_facet Mohd Zamhari Mohd Salleh
author_sort Mohd Zamhari Mohd Salleh
title Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
title_short Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
title_full Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
title_fullStr Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
title_full_unstemmed Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
title_sort penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa inggeris
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9831
_version_ 1794025758608326656