Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Model Peringkat</p><p>Kefahaman Numerasi (MPKN) terhadap pencapaian dan minat bagi penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas Matematik Tahun Empat di sekol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Amalina Ahmad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9835
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9835
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nur Amalina Ahmad
Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Model Peringkat</p><p>Kefahaman Numerasi (MPKN) terhadap pencapaian dan minat bagi penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas Matematik Tahun Empat di sekolah rendah daerah</p><p>Kuala Selangor, Selangor. Kajian ini menggunakan MPKN yang dihasilkan oleh Siti</p><p>Rahaimah. Terdapat empat tahap yang digunakan dalam model ini iaitu pengkodan</p><p>kod (de-coding), pemerolehan pengetahuan (meaning making), aplikasi (using) dan</p><p>analisis (analyzing). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen.</p><p>Responden bagi kajian ini ialah 62 orang murid di SK Bukit Kerayong. Murid ini</p><p>akan dipilih secara rawak yang terdiri daripada kumpulan rawatan dan kumpulan</p><p>kawalan. Kumpulan rawatan ini diajar penyelesaian masalah berayat operasi asas</p><p>Matematik menggunakan MPKN manakala kumpulan kawalan pula menggunakan</p><p>pendekatan tradisional. Pengkaji menggunakan program SPSS iaitu ujian-t sampel</p><p>berpasangan dalam menganalisis data yang diperoleh daripada alat pengukur kajian</p><p>iaitu ujian pra, ujian pos dan soal selidik. Hasil ujian-t bagi kumpulan rawatan</p><p>mendapati tahap signifikan adalah 0.656 yang menunjukkan terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan antara min pra ujian dengan min pos ujian pencapaian penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas matematik. Hasil ujian-t bagi maklum balas soal selidik</p><p>pula mendapati tahap signifikan bagi kumpulan rawatan adalah 0.757 yang</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan min ujian pra dan min ujian pos</p><p>minat murid dalam Matematik Tahun Empat. Implikasi kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa intervensi menggunakan model peringkat kefahaman numerasi yang</p><p>dijalankan memberi kesan positif dan membantu murid dalam pembelajaran ini.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nur Amalina Ahmad
author_facet Nur Amalina Ahmad
author_sort Nur Amalina Ahmad
title Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
title_short Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
title_full Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
title_fullStr Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
title_full_unstemmed Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat
title_sort kesan penggunaan model peringkat kefahaman numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam matematik tahun empat
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9835
_version_ 1794025759598182400
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98352024-02-21 Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat 2023 Nur Amalina Ahmad LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Model Peringkat</p><p>Kefahaman Numerasi (MPKN) terhadap pencapaian dan minat bagi penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas Matematik Tahun Empat di sekolah rendah daerah</p><p>Kuala Selangor, Selangor. Kajian ini menggunakan MPKN yang dihasilkan oleh Siti</p><p>Rahaimah. Terdapat empat tahap yang digunakan dalam model ini iaitu pengkodan</p><p>kod (de-coding), pemerolehan pengetahuan (meaning making), aplikasi (using) dan</p><p>analisis (analyzing). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen.</p><p>Responden bagi kajian ini ialah 62 orang murid di SK Bukit Kerayong. Murid ini</p><p>akan dipilih secara rawak yang terdiri daripada kumpulan rawatan dan kumpulan</p><p>kawalan. Kumpulan rawatan ini diajar penyelesaian masalah berayat operasi asas</p><p>Matematik menggunakan MPKN manakala kumpulan kawalan pula menggunakan</p><p>pendekatan tradisional. Pengkaji menggunakan program SPSS iaitu ujian-t sampel</p><p>berpasangan dalam menganalisis data yang diperoleh daripada alat pengukur kajian</p><p>iaitu ujian pra, ujian pos dan soal selidik. Hasil ujian-t bagi kumpulan rawatan</p><p>mendapati tahap signifikan adalah 0.656 yang menunjukkan terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan antara min pra ujian dengan min pos ujian pencapaian penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas matematik. Hasil ujian-t bagi maklum balas soal selidik</p><p>pula mendapati tahap signifikan bagi kumpulan rawatan adalah 0.757 yang</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan min ujian pra dan min ujian pos</p><p>minat murid dalam Matematik Tahun Empat. Implikasi kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa intervensi menggunakan model peringkat kefahaman numerasi yang</p><p>dijalankan memberi kesan positif dan membantu murid dalam pembelajaran ini.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9835 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9835 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Mutalip B. Abdul Latif. (2014). Pembangunan Kemahiran Penyelesaian Masalah Berlandaskan Projek Origami. Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p>Andreas J. Stylianides dan Gabriel J. Stylianides. (2013). The Journal of Mathematical Behaviour, 33, 8-29</p><p>Ang Mei Chin, Ramlah Jantan, Hazalizah Hamzah. (2014). Keberkesanan Kaedah Mental Matematik Dalam Pencapaian Murid Di Sebuah Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Asiahwati Awi. (2015). Kajian tahap numerasi dan strategi penyelesaian masalah nombor pelajar lepasan menengah. Universiti Sains Malaysia.</p><p>Azizi Hj. Yahaya dan Elanggovan A/L M. Savarimuthu. (2010). Kepentingan kefahaman konsep dalam matematik. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Azmin S. Rambely, Faridatulazna Ahmad Shahabudin. (2014). Permainan Matematik Sifira Memupuk Minat Terhadap Pembelajaran Matematik (Instilling Interest In Learning Of Mathematics Through Mathematical Game Sifira). Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Effandi Zakaria, Norhidayah Addenan. (2015). Isu Pengajaran Dalam Kalangan Guru Maatematik. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Eow Yee Leng. (2019). Pengajaran dan Pembelajaran Matematik di Malaysia : Less is More atau More is More? (Teaching and Learning of Mathematics in Malaysia : Less is More atau More is More). Seminar Kebangsaan Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Farizan Ismail. (2013). Keberkesanan Kaedah Model Bar Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik Berayat. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Kamus Dewan Edisi Ketiga. (1996). Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 20132015 (Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah). Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Buku Pengoperasian Program Linus 2.0. Bahagian Pembangunan Kurikulum, KPM.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Kurikulum Standard Sekolah Rendah Matematik Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Tahun 4. Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia. (2020). Laporan Kebangsaan TIMSS 2019 Trends In International Mathematics And Science Study. Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Mas Norbany Bt Abu Samah. (2016). Pembangunan dan Penilaian Modul Pentaksiran Autentik dalam Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Tahun Satu Bagi Topik Wang, Masa dan Waktu. Fakulti Sains dan Matematik, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Mohd Afiffi b. Baharuddin. (2010). Pembangunan Modul Pembelajaran Berasaskan Projek Bagi Matapelajaran Fizik KBSM Tingkatan Empat. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Mohd Salahuddin B. Salleh. (2006). Penyelesaian Masalah Matematik (Ungkapan dan Persamaan Kuadratik). Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Mohd Zahar bin Hj Kusnun dan Affero bin Ismail. (2016). Penerapan Kaedah Didik Hibur Terhadap Motivasi Belajar Di Kalangan Murid Di Sebuah Sekolah Rendah Daerah Kluang. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p>Nilam Syahrina. (2009). Kaedah Penyelesaian Masalah Dalam Pengajaran Matematik Guru-guru Sekolah Menengah : Pengetahuan, Amalan dan Kemahiran. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Noor Afida Zunaiza Binti Janjam, Marina binti Ibrahim Mukhtar. (2018). Keberkesanan Kaedah Kijo Membantu Murid Tahun 3 Hisyam Di Sekolah Rendah Agama Bersepadu KluangMengatasi Masalah Penguasaan Konsep Darab. Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, UTHM.</p><p>Noorzeliana Idris, Norazilawati Abdullah, Saniah Sembak. (2015). Kesedaran Metakognisi Dan Pemahaman Konsep Dalam Penyelesaian Masalah Matematik. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Noor Shah, Zulkifley, Norain, Muzirah Musa dan Lim Kian Boon. (2009). Standard Pengajaran Matematik: Mempertingkatkan Kualiti Pengajaran Guru Matematik Di Sekolah-sekolah Malaysia. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Noraini Idris. (2005). Siri Pengajaran dan Pendidikan Utusan; Pedagogi Dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur; Utusan Publication & Distributors.</p><p>Norazlin binti Mohd Rusdin. Mohd Uzi bin Dollah. (2018). Keupayaan Menyelesaikan Masalah Matematik Berayat Menggunakan Strategi Melukis Gambar Rajah Dalam Kalangan Murid Tahun 3 Sekolah Rendah. Fakulti Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Norfadhillah Zalina Mat Zaid, Najihah Abd Wahid (2017). Cabaran dalam Pengajaran Matematik Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Universiti Sultan Zainal Abidin.</p><p>Nurul Amalina Binti Jajuli. (2018). Pembinaan Dan Keberkesanan Pembaris Garis Nombor Terhadap Pencapaian Operasi Asas Matematik Dalam Kalangan Murid Prasekolah. Fakulti Sains Dan Matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Pallant, J. (2010). SPSS survival manual: A step by step guide to dadta analysis using SPSS. Philadelphia : Open University Press.</p><p>Piaget, J. (1976). To Understand is to Invent: The future of education. NewYork: Penguin Books.</p><p>Pusat Perkembangan Kurikulum. (2001). Pembelajaran secara Konstruktivisme. Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Richard R. Skemp. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Department of Education, University of Warwick.</p><p>Rosmawati Musa. (2008). Pengesahan dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch. Universiti Sains Malaysia.</p><p>Ruzlan Md Ali, Hamida Bee Bi Abdul Karim, Fahainis Mohd Yusof (2016). Pengalaman Guru Sekolah Rendah Terhadap Guru Literasi dan Numerasi Efektif (Experienced Primary School Teachers Thoughts On Effective Teachers Of Literacy And Numeracy). Universiti Utara Malaysia.</p><p>Samsudin Drahman dan Fatimah Saleh. (2003). Visualisasi : Satu Anjakan dalam Teknik Penyelesaian Masalah Matematik KBSR. Universiti Sains Malaysia.</p><p>Shara Nor Raifana, Noor Shah dan Mohd Uzi Dollah. (2016). Analisis Jenis Kesilapan Melalui Kaedah Newman Error dalam Penyelesaian Masalah Berayat Matematik dalam Kalangan Murid Tahun 5. Falkulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Siti Humaira dan Mohamad Amir. (2016). Analisis Kesalahan Newman Dalam Penyelesaian Masalah Matematik Tahun 3. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia.</p><p>Siti Rahaimah. (2014). Analisis Kefahaman Numerasi Murid Sekolah Rendah. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Siti Rahaimah Bt Hj Ali, Noraini Idris. (2013). Kajian Kes : Model Tahap Kefahaman Numerasi Murid Sekolah Rendah (A Model To Identify The Level Of Numeracy Understanding Of Primary School Pupils: A Case Study). Fakulti Sains dan Matematik, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 8 Tahun 2016. (2016). Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (Semakan 2017) Secara Berperingkat-peringkat Mulai Tahun 2017. Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Syed Abdul Hakim Syed Zainuddin, Mohini Mohamed. (2010). Keupayaan Dan Sikap Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik Bukan Rutin. Universiti Tknologi Malaysia.</p><p>Tuan Siti Humaira Tuan Hashim; Mohamad Amir Shah Ahmad. (2016). Analisis kesalahan newman dalam penyelesaian masalah matematik tahun 3. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematik Malaysia.</p><p>Uvakaram, Selvamarry, Norain Mohd Tajudin, Abd. Halim Amat @ Kamaruddin. (2012). Analisis Jenis Kesilapan Dan Strategi Penyelesaian Masalah Berayat Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Dua: Satu Kajian Kes. Jurnal Sains dan Matematik.</p><p>Wahidah Abu Bakar. (2011). Keberkesanan Konsep Peta Minda Dalam Pembelajaran Berasaskan Masalah. Fakulti Pendidikan Teknik Dan Vokasional, Universititun Hussein Onn Malaysia.</p><p>Wong Wan Ting, Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore. (2020). Kemahiran Penyelesaian Masalah Berayat Matematik Melalui Model Bar: Sorotan Literatur Bersistematik. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Yap Ji Lin, Siti Rahaimah Ali. (2018). Keberkesanan Pendekatan Model Bar Dalam Penyelesaian Masalah Berayat Matematik Operasi Tolak Tahun Empat. Falkulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Zarimah Zainal, Norain Mohd. Tajudin. (2011). Proses Metakognisi Dalam Penyelesaian Masalah Matematik Bukan Rutin. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Zawawi. (2015). Metodologi Kajian. Universiti Malaya.</p><p>Zubaidah Begam Mohamed Zakaria. (2007). Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Di Kalangan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Pendidikan Tahun Pertama, Utm, Skudai, Johor.Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Zuraini Mat Jasin. (2012). Keberkesanan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham dalam Pengajaran Komsas Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, Universiti Utara Malaysia.</p><p></p>