Analisis isu dan strategi dasar lonjakan graduan TVET berkualiti di Institut Latihan Kemahiran Malaysia

<p>Strategi lonjakan Graduan TVET Berkualiti di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan</p><p>Malaysia: Pendidikan Tinggi 2015-2025 (PPPM PT) dibangunkan kerana kesedaran</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk meningkatkan e...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Adnin Syamil Halik Bassah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9843
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Strategi lonjakan Graduan TVET Berkualiti di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan</p><p>Malaysia: Pendidikan Tinggi 2015-2025 (PPPM PT) dibangunkan kerana kesedaran</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk meningkatkan enrolmen TVET dengan</p><p>sasaran seramai 656,000 graduan menjelang 2025. Namun demikian, enrolmen pelajar</p><p>aliran TVET pada masa kini didapati tidak mencukupi dalam10 daripada 12 sektor</p><p>Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA). Tujuan kajian ini ialah untuk menganalisis</p><p>strategi yang relevan untuk diimplementasi untuk merealisasikan aspirasi lonjakan</p><p>Graduan TVET Berkualiti melalui empat aspek analisis dasar iaitu permasalahan,</p><p>pemilihan, pemerhatian dan pencapaian. Kajian ini merupakan kajian kualitatif yang</p><p>menggunakan kaedah protokol temu bual dan analisis dokumen dengan bersandarkan</p><p>kepada Model of Policy Analysis (Dunn, 1994). Seramai 18 orang peserta kajian yang</p><p>terdiri daripada kumpulan pentadbir institusi, tenaga pengajar dan wakil industri telah</p><p>ditemu bual dengan berpandukan protokol temu bual separa berstruktur. Dapatan kajian</p><p>telah mengenalpasti permasalahan dan isu utama TVET di Malaysia antaranya ialah</p><p>pertindihan tadbir urus, kurang kesediaan kerjaya, kurang kemahiran insaniah, kurikulum</p><p>tidak berorientasikan industri, perubahan teknologi, kompetensi tenaga pengajar,</p><p>kerjasama industri, hala tuju kerjaya yang tidak jelas dan persepsi negatif terhadap</p><p>TVET. Dapatan bagi aspek pemilihan pula mendapati strategi seperti kerjasama strategik</p><p>institusi-industri, pemurnian tadbir urus, pemerkasaan kemahiran insaniah graduan,</p><p>program kompetensi tenaga pengajar dan program promosi TVET mampu</p><p>menyelesaikan permasalahan semasa dan isu utama TVET. Analisis bagi aspek</p><p>pemerhatian telah mengenalpasti antara impak semasa pelaksanaan strategi ialah</p><p>berkaitan peruntukan, pembiayaan pengajian, skim latihan kemahiran, program</p><p>peningkatan kemahiran dan latihan semula yang melibatkan tenaga pengajar. Kajian ini</p><p>juga telah mengenalpasti strategi baharu yang boleh dilaksanakan bagi mencapai objektif</p><p>lonjakan Graduan TVET Berkualiti seperti pengesanan kecenderungan pelajar,</p><p>pembudayaan inovasi, program promosi TVET yang berterusan, pemerkasaan tenaga</p><p>pengajar dan pendedahan bidang keusahawanan. Justeru kajian ini diharapkan boleh</p><p>memberikan implikasi terhadap teori pelaksanaan dasar secara hibrid sekali gus</p><p>menyumbang kepada perancangan dan pelaksanaan strategi TVET yang lebih berkesan.</p>