Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zahidah Zainaripin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9855
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98552024-02-27 Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua 2023 Zahidah Zainaripin PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian</p><p>ini. Seramai 31 orang murid Cina tingkatan dua di sebuah sekolah menengah dalam</p><p>daerah Sentul, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilibatkan sebagai sampel kajian.</p><p>Kajian ini diukur dengan menggunakan kertas praujian dan pascaujian untuk mengenal</p><p>pasti tahap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Quizizz seramai 15</p><p>orang murid dan kumpulan Google Form seramai 16 orang murid. Kumpulan Quizizz</p><p>diajar menggunakan Quizizz manakala kumpulan Google Form diajar menggunakan</p><p>Google Form. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan kajian</p><p>dijalankan selama empat minggu. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis</p><p>deskriptif dan inferensi. Analisis desriptif merangkumi peratusan, min dan sisihan</p><p>piawai manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian-t. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan tidak terdapat perbezaan min yang signifikan dari segi pencapaian</p><p>imbuhan apitan bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google Form dalam praujian</p><p>(t=0.909). Dapatan kajian dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan Google Form</p><p>dan kumpulan Quizizz masing-masing menunjukkan terdapat perbezaan min yang</p><p>signifikan iaitu (t=-5.803) bagi kumpulan Google Form dan (t=-3.991) bagi kumpulan</p><p>Quizizz. Dapatan kajian dalam pascaujian bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google</p><p>Form dari segi pencapaian imbuhan apitan pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan</p><p>min yang signifikan (t=0.711). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran berasaskan</p><p>permainan atau berkonsep gamifikasi dapat meningkatkan pencapaian imbuhan apitan</p><p>Bahasa Melayu murid Cina. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawa</p><p>penggunaan Quizizz dan Google Form adalah sesuai dan berupaya meningkatkan</p><p>pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina secara signifikan.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Zahidah Zainaripin
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
description <p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian</p><p>ini. Seramai 31 orang murid Cina tingkatan dua di sebuah sekolah menengah dalam</p><p>daerah Sentul, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilibatkan sebagai sampel kajian.</p><p>Kajian ini diukur dengan menggunakan kertas praujian dan pascaujian untuk mengenal</p><p>pasti tahap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Quizizz seramai 15</p><p>orang murid dan kumpulan Google Form seramai 16 orang murid. Kumpulan Quizizz</p><p>diajar menggunakan Quizizz manakala kumpulan Google Form diajar menggunakan</p><p>Google Form. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan kajian</p><p>dijalankan selama empat minggu. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis</p><p>deskriptif dan inferensi. Analisis desriptif merangkumi peratusan, min dan sisihan</p><p>piawai manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian-t. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan tidak terdapat perbezaan min yang signifikan dari segi pencapaian</p><p>imbuhan apitan bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google Form dalam praujian</p><p>(t=0.909). Dapatan kajian dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan Google Form</p><p>dan kumpulan Quizizz masing-masing menunjukkan terdapat perbezaan min yang</p><p>signifikan iaitu (t=-5.803) bagi kumpulan Google Form dan (t=-3.991) bagi kumpulan</p><p>Quizizz. Dapatan kajian dalam pascaujian bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google</p><p>Form dari segi pencapaian imbuhan apitan pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan</p><p>min yang signifikan (t=0.711). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran berasaskan</p><p>permainan atau berkonsep gamifikasi dapat meningkatkan pencapaian imbuhan apitan</p><p>Bahasa Melayu murid Cina. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawa</p><p>penggunaan Quizizz dan Google Form adalah sesuai dan berupaya meningkatkan</p><p>pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina secara signifikan.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Zahidah Zainaripin
author_facet Zahidah Zainaripin
author_sort Zahidah Zainaripin
title Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
title_short Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
title_full Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
title_fullStr Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
title_full_unstemmed Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
title_sort perbandingan kesan antara quizizz dan google form terhadap pencapaian imbuhan apitan bahasa melayu murid cina tingkatan dua
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855
_version_ 1794025764865179648