Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9855 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:98552024-02-27 Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua 2023 Zahidah Zainaripin PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian</p><p>ini. Seramai 31 orang murid Cina tingkatan dua di sebuah sekolah menengah dalam</p><p>daerah Sentul, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilibatkan sebagai sampel kajian.</p><p>Kajian ini diukur dengan menggunakan kertas praujian dan pascaujian untuk mengenal</p><p>pasti tahap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Quizizz seramai 15</p><p>orang murid dan kumpulan Google Form seramai 16 orang murid. Kumpulan Quizizz</p><p>diajar menggunakan Quizizz manakala kumpulan Google Form diajar menggunakan</p><p>Google Form. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan kajian</p><p>dijalankan selama empat minggu. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis</p><p>deskriptif dan inferensi. Analisis desriptif merangkumi peratusan, min dan sisihan</p><p>piawai manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian-t. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan tidak terdapat perbezaan min yang signifikan dari segi pencapaian</p><p>imbuhan apitan bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google Form dalam praujian</p><p>(t=0.909). Dapatan kajian dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan Google Form</p><p>dan kumpulan Quizizz masing-masing menunjukkan terdapat perbezaan min yang</p><p>signifikan iaitu (t=-5.803) bagi kumpulan Google Form dan (t=-3.991) bagi kumpulan</p><p>Quizizz. Dapatan kajian dalam pascaujian bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google</p><p>Form dari segi pencapaian imbuhan apitan pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan</p><p>min yang signifikan (t=0.711). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran berasaskan</p><p>permainan atau berkonsep gamifikasi dapat meningkatkan pencapaian imbuhan apitan</p><p>Bahasa Melayu murid Cina. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawa</p><p>penggunaan Quizizz dan Google Form adalah sesuai dan berupaya meningkatkan</p><p>pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina secara signifikan.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Zahidah Zainaripin Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
description |
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form</p><p>terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian</p><p>ini. Seramai 31 orang murid Cina tingkatan dua di sebuah sekolah menengah dalam</p><p>daerah Sentul, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilibatkan sebagai sampel kajian.</p><p>Kajian ini diukur dengan menggunakan kertas praujian dan pascaujian untuk mengenal</p><p>pasti tahap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.</p><p>Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Quizizz seramai 15</p><p>orang murid dan kumpulan Google Form seramai 16 orang murid. Kumpulan Quizizz</p><p>diajar menggunakan Quizizz manakala kumpulan Google Form diajar menggunakan</p><p>Google Form. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan kajian</p><p>dijalankan selama empat minggu. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis</p><p>deskriptif dan inferensi. Analisis desriptif merangkumi peratusan, min dan sisihan</p><p>piawai manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian-t. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan tidak terdapat perbezaan min yang signifikan dari segi pencapaian</p><p>imbuhan apitan bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google Form dalam praujian</p><p>(t=0.909). Dapatan kajian dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan Google Form</p><p>dan kumpulan Quizizz masing-masing menunjukkan terdapat perbezaan min yang</p><p>signifikan iaitu (t=-5.803) bagi kumpulan Google Form dan (t=-3.991) bagi kumpulan</p><p>Quizizz. Dapatan kajian dalam pascaujian bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google</p><p>Form dari segi pencapaian imbuhan apitan pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan</p><p>min yang signifikan (t=0.711). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran berasaskan</p><p>permainan atau berkonsep gamifikasi dapat meningkatkan pencapaian imbuhan apitan</p><p>Bahasa Melayu murid Cina. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawa</p><p>penggunaan Quizizz dan Google Form adalah sesuai dan berupaya meningkatkan</p><p>pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina secara signifikan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zahidah Zainaripin |
author_facet |
Zahidah Zainaripin |
author_sort |
Zahidah Zainaripin |
title |
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
title_short |
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
title_full |
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
title_fullStr |
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
title_full_unstemmed |
Perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua |
title_sort |
perbandingan kesan antara quizizz dan google form terhadap pencapaian imbuhan apitan bahasa melayu murid cina tingkatan dua |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9855 |
_version_ |
1794025764865179648 |