Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar

<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan kaedah kes terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar dalam subjek Prinsip Perakaunan. Kompetensi yang dikaji ialah kompetensi penyelesaian masalah, komunikasi, kepimpinan dan kerja kumpulan. Tujuan utama kajian i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ruzita Ab Halim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9882
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9882
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98822024-03-08 Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar 2011 Ruzita Ab Halim <p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan kaedah kes terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar dalam subjek Prinsip Perakaunan. Kompetensi yang dikaji ialah kompetensi penyelesaian masalah, komunikasi, kepimpinan dan kerja kumpulan. Tujuan utama kajian ini adalah untuk membandingkan kaedah kes dengan pengajaran tradisional dengan melihat kesan kedua-dua kaedah terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen dan melibatkan 61 orang pelajar. Tempoh masa kajian adalah lapan minggu. Data dikutip menggunakan borang soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis menggunakan ujian-t dan analisis ujian kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi dan pembangunan kompetensi iaitu penyelesaian masalah dan komunikasi pelajar kumpulan kaedah kes lebih tinggi dan signifikan berbanding pelajar kumpulan pengajaran tradisional. Secara keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan kaedah kes menerima baik pelaksanaan kaedah ini. Implikasi dapatan kajian ini ialah kaedah kes wajar digunakan sebagai satu kaedah P&P di dalam pendidikan Perakaunan bagi membangunkan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar.</p> 2011 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9882 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9882 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Ruzita Ab Halim
Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
description <p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan kaedah kes terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar dalam subjek Prinsip Perakaunan. Kompetensi yang dikaji ialah kompetensi penyelesaian masalah, komunikasi, kepimpinan dan kerja kumpulan. Tujuan utama kajian ini adalah untuk membandingkan kaedah kes dengan pengajaran tradisional dengan melihat kesan kedua-dua kaedah terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen dan melibatkan 61 orang pelajar. Tempoh masa kajian adalah lapan minggu. Data dikutip menggunakan borang soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis menggunakan ujian-t dan analisis ujian kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi dan pembangunan kompetensi iaitu penyelesaian masalah dan komunikasi pelajar kumpulan kaedah kes lebih tinggi dan signifikan berbanding pelajar kumpulan pengajaran tradisional. Secara keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan kaedah kes menerima baik pelaksanaan kaedah ini. Implikasi dapatan kajian ini ialah kaedah kes wajar digunakan sebagai satu kaedah P&P di dalam pendidikan Perakaunan bagi membangunkan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ruzita Ab Halim
author_facet Ruzita Ab Halim
author_sort Ruzita Ab Halim
title Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
title_short Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
title_full Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
title_fullStr Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah kes dalam subjek Prinsip Perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
title_sort keberkesanan kaedah kes dalam subjek prinsip perakaunan terhadap pembangunan kompetensi dan pencapaian prestasi pelajar
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2011
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9882
_version_ 1794025770275831808