Kesan modul penggunaan 5E terhadap pencapaian dan minat terhadap mata pelajaran Sains dalam kalangan murid tahun 5

<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Model Pembelajaran Inkuiri 5E</p><p>berbanding dengan kaedah tradisional berpusatkan guru terhadap pencapaian sains dan</p><p>minat terhadap sains dalam kalangan murid tahun 5. Ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Devi Govindasamy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9884
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Model Pembelajaran Inkuiri 5E</p><p>berbanding dengan kaedah tradisional berpusatkan guru terhadap pencapaian sains dan</p><p>minat terhadap sains dalam kalangan murid tahun 5. Kajian ini menggunakan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen ujian pra dan ujian pos yang melibatkan 65 orang murid tahun</p><p>5 di Daerah Gombak. Sejumlah 33 orang murid berada dalam kumpulan eksperimen,</p><p>manakala seramai 32 orang murid lagi berada di dalam kumpulan kawalan. Kumpulan</p><p>eksperimen didedahkan kepada topik elektrik dan asid dan alkali menggunakan kaedah</p><p>Inkuiri 5E manakala kumpulan kawalan yang berpusatkan guru juga didedahkan</p><p>dengan topik yang sama. Ujian pra-pencapaian dan soal selidik pra-minat diberikan</p><p>kepada kedua-dua kumpulan sebelum intervensi, manakala ujian pos-pencapaian dan</p><p>soal selidik pos-minat diberikan selepas intervensi. Hasil analisis data ujian prapencapaian</p><p>dan soal selidik pra-minat menunjukkan ketidaksignifikanan untuk prapencapaian</p><p>dalam topik asid dan alkali, manakala terdapatnya kesignifikanan untuk</p><p>pra-pencapaian dalam topik elektrik dan pra-minat yang bermaksud wujudnya</p><p>ketidaksetaraan awal sebelum bermulanya interventsi. Lantaran itu, bagi pospencapaian</p><p>dalam topik asid dan alkali, analisis menggunakan ujian-t sampel bebas</p><p>menunjukkan kumpulan eksperimen mencapai min yang lebih tinggi dan signifikan</p><p>secara statistik berbanding dengan kumpulan kawalan [t (63) = 7.86, p = .000 <.001].</p><p>Bagi pos-pencapaian dalam topik elektrik, analisis menggunakan ujian-t sampel bebas</p><p>berdasarkan dua kategori pra-pencapai, kumpulan eksperimen mencapai min yang</p><p>lebih tinggi dan signifikan secara statistik berbanding dengan kumpulan kawalan</p><p>merentas kategori pra-pencapaian prestasi rendah [t (34) = 7.11, p <.001] dan prapencapaian</p><p>prestasi sederhana [t (27) = 4.88, p <.001]. Bagi pos-minat pula, analisis</p><p>menggunakan ujian-t sampel bebas berdasarkan tiga kategori pra-minat, kumpulan</p><p>eksperimen mencapai min yang lebih tinggi dan signifikan secara statistik berbanding</p><p>dengan kumpulan kawalan merentas kategori pra-minat sederhana [t (22) = 8.71, p =</p><p>.000 < .001] dan pra-minat tinggi [t(32) = 2.64, p = .012 < .05], manakala hasil</p><p>keputusan kategori pra-minat rendah diabaikan kerana kekangan bilangan sampel.</p><p>Kesimpulan hasil dapatan keseluruhan menunjukkan kesan positif dari penggunaan</p><p>Kaedah Inkuiri 5E terhadap pencapaian sains dan minat terhadap sains dalam kalangan</p><p>murid tahun 5.</p>