Pembinaan modul pembelajaran berasaskan minda (PBM) dalam kalangan murid sekolah menengah

<p>Kajian ini dilaksanakan untuk membina dan menilai Modul PBM dalam</p><p>kalangan murid sekolah menengah terhadap penguasaan kemahiran abad</p><p>ke-21 melalui pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Modul PBM</p&g...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rose Niza Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9887
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dilaksanakan untuk membina dan menilai Modul PBM dalam</p><p>kalangan murid sekolah menengah terhadap penguasaan kemahiran abad</p><p>ke-21 melalui pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Modul PBM</p><p>dihasilkan melalui penyepaduan kaedah Reka Bentuk dan Pembangunan</p><p>(DDR) dan Model Pembinaan Modul Sidek yang dilaksanakan dalam tiga</p><p>fasa iaitu fasa analisis keperluan, reka bentuk dan pembangunan dan</p><p>mencuba dan menilai modul. Kaedah Delphi Terubah Suai melibatkan 10</p><p>orang panel pakar digunakan untuk menentukan reka bentuk modul PBM.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan Ujian-t pengukuran berulang digunakan</p><p>untuk menguji hipotesis kajian bagi penentuan keberkesanan Modul PBM</p><p>terhadap kemahiran abad ke-21 murid sebelum dan selepas menggunakan</p><p>modul. Sampel untuk kajian rintis melibatkan 41 orang murid dipilih</p><p>melalui teknik persampelan bertujuan. Hasil analisis deskriptif</p><p>menunjukkan bahawa terdapat perbezaan antara skor min fasa analisis</p><p>keperluan (3.03 (sd 0.83) dengan fasa penilaian (4.54 (sd 0.26). Ujian-t</p><p>pengukuran berulang menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan terhadap kemahiran abad ke-21 murid sebelum dan selepas</p><p>menggunakan modul PBM iaitu (t = -10.59. df = 40) pada nilai p < 0.05.</p><p>Dapatan ini menunjukkan bahawa modul PBM membantu dalam</p><p>meningkatkan kemahiran abad ke-21 murid selepas dua bulan pengujian</p><p>modul dilaksanakan. Kesimpulannya, penghasilan modul ini adalah</p><p>releven digunakan oleh guru bahasa Melayu untuk meningkatkan</p><p>kemahiran abad ke-21 murid. Implikasi kajian ini diharapkan dapat</p><p>memberi sumbangan ilmu pengetahuan dan amalan terhadap</p><p>perkembangan pendekatan pengajaran berasaskan minda khususnya</p><p>terhadap guru dan murid dalam mempelajari bahasa Melayu.</p>