Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Euis Mariani D. Koswara
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasarkan pencapaian markah akhir tahun di sebuah sekolah menengah harian biasa di Daerah Pekan, Pahang Darul Makmur. Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu seramai 17 orang kumpulan eksperimen dan 17 orang kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soalan yang terdiri dari 20 soalan objektif yang dibina oleh penyelidik berdasarkan kepada objektif yang ditetapkan dalam rancangan pengajaran dan soal selidik berkenaan keberkesanan reka bentuk pengajaran. Basil kajian menunjukkan terdapatnyaperbezaan pencapaian yang signifikan di antara kumpulan pelajar yang diajar menggunakan RPB dengan kumpulan pelajar yang diajar menggunakan PAG. Di sampingitujugaterdapathubunganyangsignifikandi antarapencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran (P&P), juga terdapat hubungan yang signifikan di antara pencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap media pengajaran.</p>