Ragam hias Selayah Keringkam dalam konteks seni sulaman KSSM Pendidikan Seni Visual Tingkatan Dua

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji ragam hias Selayah Keringkam dalam</p><p>konteks seni sulaman yang diperkenalkan dalam Dokumen Standard Sekolah</p><p>Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP), Kurikulum Standard Sekolah Meneng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Amirul Redzuan Sepini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9895
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji ragam hias Selayah Keringkam dalam</p><p>konteks seni sulaman yang diperkenalkan dalam Dokumen Standard Sekolah</p><p>Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP), Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)</p><p>bagi mata pelajaran Pendidikan Seni Visual (PSV) Tingkatan 2. Terdapat tiga objektif</p><p>dalam penyelidikan ini iaitu mengenal pasti ciri-ciri ragam hias Selayah Keringkam,</p><p>mengklasifikasikan motif dan reka corak Selayah Keringkam, dan menganalisis aspek</p><p>ragam hias yang terdapat pada Selayah Keringkam. Penyelidikan ini menggunakan</p><p>pendekatan kualitatif dengan tiga jenis kaedah iaitu kaedah pemerhatian, temu bual</p><p>dan analisis dokumen. Seramai tiga orang informan dipilih untuk memberi sumber</p><p>dapatan kajian bagi menjawab persoalan dalam penyelidikan ini. Penyelidik</p><p>menggunakan teori Apresiasi oleh Edmund Burke Feldman dan pendekatan Estetika</p><p>oleh Zakaria Ali. Penyelidik telah menggunakan lima sampel penyelidikan iaitu tiga</p><p>helai tudung Selayah Keringkam dan dua helai selendang Selayah Keringkam. Sampel</p><p>penyelidikan merupakan koleksi tekstil peribadi Salbiah Muhi dan adiknya Zainab</p><p>Muhi. Hasil penyelidikan mendapati Selayah Keringkam merupakan seni sulaman</p><p>popular dalam kalangan masyarakat Melayu di Kuching, Sarawak yang terhasil</p><p>daripada seni sulaman benang emas yang dikenali sebagai Keringkam. Motif yang</p><p>paling dominan digunakan adalah motif jenis flora. Antaranya ialah motif bunga mawar,</p><p>bunga pedada, dan bunga orkid. Kesemua motif yang melalui proses klasifikasi telah</p><p>dilakar semula dengan lakaran ilustrasi digital menggunakan perisian Adobe Ilustrator</p><p>CS5. Secara rumusannya, Selayah Keringkam merupakan seni tekstil yang</p><p>melambangkan status kemewahan. Ianya merujuk kepada kehalusan sulaman motif</p><p>dan ketinggian nilai benang Keringkam yang disadur emas dan disulam pada</p><p>permukaan kain kasa rubia. Diharapkan dengan adanya dokumentasi penyelidikan ini</p><p>dapat merealisasikan hasrat menjadikan sebagai bahan rujukan dokumen (DSKP)</p><p>bagi bidang seni sulaman dalam dokumen (KSSM) (PSV) Tingkatan 2.</p>