Hubungan kecekapan komputer kendiri menggunakan Modul Spreadsheet Belanjawan terhadap minat dan pencapaian akademik pelajar perakaunan kolej matrikulasi
<p>Kajian ini adalah untuk mengetahui kesan penggunaan Modul Spreadsheet</p><p>Belanjawan sebagai moderator terhadap hubungan kecekapan komputer kendiri</p><p>dengan pencapaian akademik dan minat pelajar Jurusan Perakaunan di Kole...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9900 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini adalah untuk mengetahui kesan penggunaan Modul Spreadsheet</p><p>Belanjawan sebagai moderator terhadap hubungan kecekapan komputer kendiri</p><p>dengan pencapaian akademik dan minat pelajar Jurusan Perakaunan di Kolej</p><p>Matrikulasi. Reka bentuk utama yang digunakan dalam kajian ini adalah kuasi</p><p>eksperimen. Populasi kajian adalah terdiri daripada semua pelajar kursus</p><p>Perakaunan semester dua di Kolej Matrikulasi Pahang. Pelajar yang dipilih secara</p><p>rawak merangkumi 60 orang bagi kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan.</p><p>Tempoh pelaksanaan kajian ialah lapan minggu. Instrumen yang digunakan adalah</p><p>modul, soalan ujian pra dan pasca serta soal selidik. Data dianalisis menggunakan</p><p>ujian T-test, koefisien korelasi Pearson Spearman's rho, regresi linear berganda dan</p><p>demografi bentuk peratus dan skor min. Skor min pelajar yang menggunakan Modul</p><p>Spreadsheet Belanjawan adalah lebih tinggi secara signifikan berbanding dengan</p><p>kumpulan kawalan dalam ujian pasca dengan t(118)=-60.786, p<.05. Analisis</p><p>korelasi Pearson Spearman's rho menunjukkan tidak terdapat hubungan yang</p><p>signifikan di antara kecekapan komputer kendiri dengan pencapaian akademik</p><p>r=.163, p=.214, p>.05 namun terdapat hubungan signifikan terhadap minat pelajar</p><p>r=.365, p=.004, p<.05. Manakala analisis regresi berganda mendapati bahawa</p><p>pelajar perakaunan perlu guna modul spreadsheet kerana ianya memberi kesan</p><p>moderator yang positif terhadap hubungan kecekapan komputer kendiri dengan</p><p>pencapaian akademik =-.465, p=.000 dan minat =.345, p=.010 berada di aras</p><p>signifikan Sig F=p<.05. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dengan keupayaan</p><p>kemahiran spreadsheet yang minimum dapat ditingkatkan pencapaian akademik dan</p><p>minat selepas menggunakan Modul Spreadsheet Belanjawan. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan pendekatan penggunaan modul sebagai moderator dapat memberi</p><p>kesan yang positif dalam membantu pelajar memperolehi kemahiran spreadsheet</p><p>dalam topik Belanjawan. Kajian lanjutan untuk mengkaji Modul Spreadsheet</p><p>Belanjawan sebagai mediator dalam hubungan kecekapan komputer kendiri dengan</p><p>pencapaian pelajar serta memperluaskan sampel kajian.</p> |
---|