Kesan Flipped Classroom terhadap motivasi, penglibatan dan pencapaian pelajar dalam topik perakaunan pengurusan di Kolej Matrikulasi
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai kesan pembelajaran secara flipped</p><p>classroom terhadap tahap motivasi, penglibatan dan pencapaian pelajar dalam topik</p><p>perakaunan pengurusan. Rancangan instruksional dibin...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9902 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai kesan pembelajaran secara flipped</p><p>classroom terhadap tahap motivasi, penglibatan dan pencapaian pelajar dalam topik</p><p>perakaunan pengurusan. Rancangan instruksional dibina berdasarkan pengintegrasian</p><p>pendekatan flipped classroom dan first principle of instruction. Kandungan dan</p><p>aktiviti-aktiviti pembelajaran dibina berdasarkan kepada Spesifikasi Kurikulum</p><p>Bahagian Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia dan merangkumi empat</p><p>topik perakaunan pengurusan: Manufacturing Overhead, Job Order Costing, Process</p><p>Costing dan Absorption Costing and Marginal Costing. Seramai tiga orang pakar</p><p>telah menilai kesahan rancangan instruksional ini dengan peratusan persetujuan pakar</p><p>sebanyak 93.33%. Bagi proses penilaian, pendekatan kuantitatif menggunakan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Bagi proses penilaian,</p><p>responden adalah seramai 80 orang pelajar perakaunan dari Kolej Matrikulasi Perak.</p><p>Seramai 40 orang pelajar telah dilibatkan dalam kumpulan rawatan (flipped</p><p>classroom) dan 40 orang pelajar kepada kumpulan kawalan (konvensional). Data</p><p>dikumpul daripada tiga instrumen iaitu Inventori Motivasi Intrinsik (IMI), Classroom</p><p>Engagement Inventory (CEI) yang menggunakan pengukuran berskala Likert dan</p><p>Ujian Pencapaian bagi topik tersebut. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian adalah</p><p>>0.65 dan r=0.87 bagi Ujian Pencapaian. Analisis deskriptif menunjukkan min ujian</p><p>pos kumpulan rawatan bagi ketiga-tiga pemboleh ubah iaitu motivasi (min 4.015, SD</p><p>0.496), penglibatan (min 4.036, SD 0.482), pencapaian (min 79.90, SD 9.248) adalah</p><p>lebih baik berbanding min kumpulan kawalan di mana motivasi (min 3.110,SD</p><p>0.831), penglibatan (min 3.189, SD 0.783) pencapaian (min 66.45, SD 11.061). Data</p><p>dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawa</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan dalam ujian pra dan ujian pos</p><p>merentas semua pembolehubah bersandar, motivasi (t=-5.912, df=78, p<0.05),</p><p>penglibatan (t=-5.826, df=78, p<0.05) dan pencapaian (t=-5.900, df=78, p<0.05).</p><p>Kesimpulannya, pendekatan flipped classroom secara signifikan dapat meningkatkan</p><p>motivasi, penglibatan dan pencapaian pelajar. Implikasi kajian ini adalah rancangan</p><p>instruksional yang dibangunkan boleh digunakan sebagai garis panduan dalam</p><p>pengajaran topik perakaunan yang dipilih dengan kaedah pembelajaran secara flipped</p><p>classroom.</p> |
---|