Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar

<p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khairuddin Nisa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku</p><p>teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap</p><p>pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas</p><p>mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah</p><p>dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.</p><p>Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,</p><p>dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t</p><p>digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan</p><p>pelajar yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik pula digunakan bagi</p><p>membandingkan tahap minat pelajar terhadap pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta</p><p>topografi di buku teks. Keputusan ujian-t yang dijalankan telah dapat membuktikan kumpulan</p><p>eksperimen yang menggunakan koswer Peta Pintar RG mendapat skor yang lebih di dalam topik rujukan</p><p>grid berbanding kumpulan kawalan yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik yang</p><p>dijalankan untuk menguji minat pelajar juga dapat menunjukkan bahawa pelajar yang minat menggunakan</p><p>Peta Pintar RG mendapat min yang tinggi iaitu 4.41 berbanding pelajar yang minat menggunakan buku</p><p>teks dengan min hanya 2.84.</p><p></p>