Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar

<p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khairuddin Nisa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9927
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:99272024-03-19 Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar 2007 Khairuddin Nisa GV Recreation Leisure <p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku</p><p>teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap</p><p>pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas</p><p>mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah</p><p>dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.</p><p>Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,</p><p>dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t</p><p>digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan</p><p>pelajar yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik pula digunakan bagi</p><p>membandingkan tahap minat pelajar terhadap pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta</p><p>topografi di buku teks. Keputusan ujian-t yang dijalankan telah dapat membuktikan kumpulan</p><p>eksperimen yang menggunakan koswer Peta Pintar RG mendapat skor yang lebih di dalam topik rujukan</p><p>grid berbanding kumpulan kawalan yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik yang</p><p>dijalankan untuk menguji minat pelajar juga dapat menunjukkan bahawa pelajar yang minat menggunakan</p><p>Peta Pintar RG mendapat min yang tinggi iaitu 4.41 berbanding pelajar yang minat menggunakan buku</p><p>teks dengan min hanya 2.84.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GV Recreation Leisure
spellingShingle GV Recreation Leisure
Khairuddin Nisa
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
description <p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku</p><p>teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap</p><p>pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas</p><p>mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah</p><p>dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.</p><p>Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,</p><p>dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t</p><p>digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan</p><p>pelajar yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik pula digunakan bagi</p><p>membandingkan tahap minat pelajar terhadap pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta</p><p>topografi di buku teks. Keputusan ujian-t yang dijalankan telah dapat membuktikan kumpulan</p><p>eksperimen yang menggunakan koswer Peta Pintar RG mendapat skor yang lebih di dalam topik rujukan</p><p>grid berbanding kumpulan kawalan yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik yang</p><p>dijalankan untuk menguji minat pelajar juga dapat menunjukkan bahawa pelajar yang minat menggunakan</p><p>Peta Pintar RG mendapat min yang tinggi iaitu 4.41 berbanding pelajar yang minat menggunakan buku</p><p>teks dengan min hanya 2.84.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Khairuddin Nisa
author_facet Khairuddin Nisa
author_sort Khairuddin Nisa
title Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_short Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_full Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_fullStr Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_full_unstemmed Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_sort keberkesanan peta pintar rujukan grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927
_version_ 1794025778929729536