Persepsi murid terhadap bengkel Kemahiran Hidup mengikut faktor kelengkapan, keselamatan dan persekitaran di sekolah rendah

<p>Pelajaran Kemahiran Hidup adalah mata pelajaran dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dirancang untuk membolehkan</p><p>murid-murid menggunakan pelbagai alat dan bahan serta melalui berbagai bagai teknik untuk</p><p&...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sharina Md. Tahir
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9929
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Pelajaran Kemahiran Hidup adalah mata pelajaran dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dirancang untuk membolehkan</p><p>murid-murid menggunakan pelbagai alat dan bahan serta melalui berbagai bagai teknik untuk</p><p>menghasilkan sesuatu pengalaman yang membolehkan murid-murid celik teknologi dan memberikan</p><p>mereka pengalaman mengendalikan pelbagai alat tangan dan bahan. Keadaan fizikal bengkel Kemahiran</p><p>Hidup merupakan elemen penting dalam mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran</p><p>terutamanya dalam bidang kelengkapan, keselamatan dan persekitaran. Aspek ini akan meningkatkan</p><p>tumpuan dan minat murid untuk belajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi</p><p>murid terhadap bengkel. Hasil kajian mendapati bahawa faktor keselamatan dan kelengkapan di dalam</p><p>bengkel Kemahiran Hidup boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Diharap dengan</p><p>maklumat yang diperolehi daripada basil kajian, Iangkah-Iangkah serta pendekatan yang sesuai</p><p>dapat dikenalpasti untuk meningkatkan kesempurnaan bengkel bagi mewujudkan keberkesanan pengajaran</p><p>dan pembelajaran sekolah terbabit. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat dijadikan sebagai satu</p><p>garis panduan untuk kajian yang seterusnya dimasa akan datang.</p><p></p>