Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah

<p>Tujuan utama penyelidikan ialah untuk mengkaji tahap penguasaan pengetahuan jurulatih permainan</p><p>bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah di Sarawak sama ada jurulatih yang bertauliah</p><p>mahupun jurulatih y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salmi Lilek
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9931
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan utama penyelidikan ialah untuk mengkaji tahap penguasaan pengetahuan jurulatih permainan</p><p>bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah di Sarawak sama ada jurulatih yang bertauliah</p><p>mahupun jurulatih yang tidak bertauliah. Kajian merangkumi aspek penguasaan pengetahuan kemahiran</p><p>dan undang-undang dalam permainan bola baling. Penyelidik juga mengkaji tentang pengaruh gaya</p><p>kepimpinan dan pengunaan program latihan oleh jurulatih bertauliah dan tidak bertauliah bagi</p><p>memastikan kejayaan pasukan di bawah bimbingan mereka. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimental</p><p>ke atas sampel. Soal selidik, temuramah dan penyeliaan digunakan untuk mengumpulkan data</p><p>penyelidikan. Kajian ini juga melibatkan 28 orang pemain bola baling wanita sebagai sampel bagi</p><p>mengumpul data berkaitan gaya kepimpinan jurulatih. Dapatan kajian menunjukkan bahawa, jurulatih</p><p>yang bertauliah mempunyai tahap penguasaan pengetahuan yang tinggi terhadap kemahiran dan</p><p>undang-undang dalam permainan bola baling berbanding jurulatih tidak bertauliah. Hasil dari</p><p>keputusan pertandingan yang disertai oleh kedua-dua pasukan yang dibimbing oleh jurulatih</p><p>bertauliah dan tidak bertauliah mendapati bahawa pasukan yang dibimbing oleh jurulatih bertauliah</p><p>berjaya menduduki tempat ketiga berbanding pasukan yang dibimbing oleh jurulatih yang tidak</p><p>bertauliah gagal untuk mendapat sebarang tempat dalam pertandingan yang telah disertai oleh kedua</p><p>dua pasukan yang dikaji. Nilai signifikan penguasaan pengetahuan kemahiran ialah p=.000, sementara</p><p>penguasaan undang-undang menunjukkan nilai p=.004. Bagi nilai signifikan p=.928 untuk kepimpinan</p><p>demokratik, p=.032 untuk kepimpinan autokratik dan kepimpinan lassier-faire p=.562. Manakala untuk</p><p>program latihan jurulatih bertauliah dengan jurulaih nilai p= .486. Perbezaan ini menunjukkan</p><p>bahawa hipotesis nu! untuk tahap penguasaan kemahiran dan undang-undang ditolak, manakala gaya</p><p>kepimpinan dan program latihan hipotesis nu! diterima. Dapatan kajian menunjukkan bahawa gaya</p><p>kepimpinan demokratik dapat membantu meningkatkan pencapaian pasukan bola baling berbanding gaya</p><p>kepimpinan autokratik dan lassier-faire. Jesteru itu, jurulatih perlu mempunyai tauliah untuk</p><p>membimbing pasukan bola baling dan menggunakan gaya kepimpinan yang bersesuaian dengan pemain yang</p><p>di latih agar kejayaan dapat dicapai.</p><p></p>