Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah

<p>Tujuan utama penyelidikan ialah untuk mengkaji tahap penguasaan pengetahuan jurulatih permainan</p><p>bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah di Sarawak sama ada jurulatih yang bertauliah</p><p>mahupun jurulatih y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salmi Lilek
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9931
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9931
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:99312024-03-19 Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah 2007 Salmi Lilek GV Recreation Leisure <p>Tujuan utama penyelidikan ialah untuk mengkaji tahap penguasaan pengetahuan jurulatih permainan</p><p>bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah di Sarawak sama ada jurulatih yang bertauliah</p><p>mahupun jurulatih yang tidak bertauliah. Kajian merangkumi aspek penguasaan pengetahuan kemahiran</p><p>dan undang-undang dalam permainan bola baling. Penyelidik juga mengkaji tentang pengaruh gaya</p><p>kepimpinan dan pengunaan program latihan oleh jurulatih bertauliah dan tidak bertauliah bagi</p><p>memastikan kejayaan pasukan di bawah bimbingan mereka. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimental</p><p>ke atas sampel. Soal selidik, temuramah dan penyeliaan digunakan untuk mengumpulkan data</p><p>penyelidikan. Kajian ini juga melibatkan 28 orang pemain bola baling wanita sebagai sampel bagi</p><p>mengumpul data berkaitan gaya kepimpinan jurulatih. Dapatan kajian menunjukkan bahawa, jurulatih</p><p>yang bertauliah mempunyai tahap penguasaan pengetahuan yang tinggi terhadap kemahiran dan</p><p>undang-undang dalam permainan bola baling berbanding jurulatih tidak bertauliah. Hasil dari</p><p>keputusan pertandingan yang disertai oleh kedua-dua pasukan yang dibimbing oleh jurulatih</p><p>bertauliah dan tidak bertauliah mendapati bahawa pasukan yang dibimbing oleh jurulatih bertauliah</p><p>berjaya menduduki tempat ketiga berbanding pasukan yang dibimbing oleh jurulatih yang tidak</p><p>bertauliah gagal untuk mendapat sebarang tempat dalam pertandingan yang telah disertai oleh kedua</p><p>dua pasukan yang dikaji. Nilai signifikan penguasaan pengetahuan kemahiran ialah p=.000, sementara</p><p>penguasaan undang-undang menunjukkan nilai p=.004. Bagi nilai signifikan p=.928 untuk kepimpinan</p><p>demokratik, p=.032 untuk kepimpinan autokratik dan kepimpinan lassier-faire p=.562. Manakala untuk</p><p>program latihan jurulatih bertauliah dengan jurulaih nilai p= .486. Perbezaan ini menunjukkan</p><p>bahawa hipotesis nu! untuk tahap penguasaan kemahiran dan undang-undang ditolak, manakala gaya</p><p>kepimpinan dan program latihan hipotesis nu! diterima. Dapatan kajian menunjukkan bahawa gaya</p><p>kepimpinan demokratik dapat membantu meningkatkan pencapaian pasukan bola baling berbanding gaya</p><p>kepimpinan autokratik dan lassier-faire. Jesteru itu, jurulatih perlu mempunyai tauliah untuk</p><p>membimbing pasukan bola baling dan menggunakan gaya kepimpinan yang bersesuaian dengan pemain yang</p><p>di latih agar kejayaan dapat dicapai.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9931 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9931 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GV Recreation Leisure
spellingShingle GV Recreation Leisure
Salmi Lilek
Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
description <p>Tujuan utama penyelidikan ialah untuk mengkaji tahap penguasaan pengetahuan jurulatih permainan</p><p>bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah di Sarawak sama ada jurulatih yang bertauliah</p><p>mahupun jurulatih yang tidak bertauliah. Kajian merangkumi aspek penguasaan pengetahuan kemahiran</p><p>dan undang-undang dalam permainan bola baling. Penyelidik juga mengkaji tentang pengaruh gaya</p><p>kepimpinan dan pengunaan program latihan oleh jurulatih bertauliah dan tidak bertauliah bagi</p><p>memastikan kejayaan pasukan di bawah bimbingan mereka. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimental</p><p>ke atas sampel. Soal selidik, temuramah dan penyeliaan digunakan untuk mengumpulkan data</p><p>penyelidikan. Kajian ini juga melibatkan 28 orang pemain bola baling wanita sebagai sampel bagi</p><p>mengumpul data berkaitan gaya kepimpinan jurulatih. Dapatan kajian menunjukkan bahawa, jurulatih</p><p>yang bertauliah mempunyai tahap penguasaan pengetahuan yang tinggi terhadap kemahiran dan</p><p>undang-undang dalam permainan bola baling berbanding jurulatih tidak bertauliah. Hasil dari</p><p>keputusan pertandingan yang disertai oleh kedua-dua pasukan yang dibimbing oleh jurulatih</p><p>bertauliah dan tidak bertauliah mendapati bahawa pasukan yang dibimbing oleh jurulatih bertauliah</p><p>berjaya menduduki tempat ketiga berbanding pasukan yang dibimbing oleh jurulatih yang tidak</p><p>bertauliah gagal untuk mendapat sebarang tempat dalam pertandingan yang telah disertai oleh kedua</p><p>dua pasukan yang dikaji. Nilai signifikan penguasaan pengetahuan kemahiran ialah p=.000, sementara</p><p>penguasaan undang-undang menunjukkan nilai p=.004. Bagi nilai signifikan p=.928 untuk kepimpinan</p><p>demokratik, p=.032 untuk kepimpinan autokratik dan kepimpinan lassier-faire p=.562. Manakala untuk</p><p>program latihan jurulatih bertauliah dengan jurulaih nilai p= .486. Perbezaan ini menunjukkan</p><p>bahawa hipotesis nu! untuk tahap penguasaan kemahiran dan undang-undang ditolak, manakala gaya</p><p>kepimpinan dan program latihan hipotesis nu! diterima. Dapatan kajian menunjukkan bahawa gaya</p><p>kepimpinan demokratik dapat membantu meningkatkan pencapaian pasukan bola baling berbanding gaya</p><p>kepimpinan autokratik dan lassier-faire. Jesteru itu, jurulatih perlu mempunyai tauliah untuk</p><p>membimbing pasukan bola baling dan menggunakan gaya kepimpinan yang bersesuaian dengan pemain yang</p><p>di latih agar kejayaan dapat dicapai.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Salmi Lilek
author_facet Salmi Lilek
author_sort Salmi Lilek
title Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
title_short Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
title_full Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
title_fullStr Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
title_full_unstemmed Tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
title_sort tahap penguasaan pengetahuan jurulatih pemainan bola baling dalam kalangan guru-guru sekolah menengah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9931
_version_ 1794025779881836544