Hubungan antara francaisor-francaisi dan kejayaan perniagaan francais di Kuala Terengganu, Terengganu

<p>Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat hubungan antara francaisor- francaisi dan kejayaan</p><p>perniagaan francais di Kuala Terengganu, Terengganu. Kajian ini juga dilakukan kerana sehingga</p><p>kini didapati masih tida...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asiah Mohamad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9971
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat hubungan antara francaisor- francaisi dan kejayaan</p><p>perniagaan francais di Kuala Terengganu, Terengganu. Kajian ini juga dilakukan kerana sehingga</p><p>kini didapati masih tidak banyak kajian berkaitan tajuk ini dilakukan, khususnya di Malaysia. Di</p><p>dalam perniagaan francais, adalah penting untuk francaisor dan francaisi menjaga hubungan yang</p><p>wujud di antara mereka. lni kerana, walaupun berlaku peningkatan dalam penglibatan usahawan di</p><p>dalam bidang ini, tidak kurang juga mereka yang menemui kegagalan dalam mencapai matlamat mereka.</p><p>Terdapat enam jaktor yang telah dikenalpasti menjadi penyebab kepada kejayaan sesebuah perniagaan</p><p>francais. Faktor- faktor tersebut terdiri daripada faktor latihan (sumber manusia), hubungan</p><p>francaisor- francaisi, produk atau perkhidmatan, lokasi, pemilihan francaisor dan komitmen yang</p><p>diberikan francaisi terhadap perniagaan mereka. Perniagaan francais mula memasuki Malaysia pada</p><p>tahun 1940-an. Namun ianya masih dianggap baru berbanding negara USA. Populasi kajian adalah semua</p><p>pengusaha perniagaan francais di seluruh Terengganu. Sebanyak 50 set soal selidik telah diedarkan,</p><p>namun hanya 36 set soal selidik yang dikembalikan. Dengan itu, hanya 36 responden yang diambil</p><p>sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah linjauan kerana kaedah ini lebih menepali</p><p>kehendak kajian dan dapat merangkumi bilangan responden yang ramai. Oleh itu, borang soal selidik</p><p>digunakan untuk membuat tinjauan ke alas sampel yang dipilih. Kesemua 36 set soal selidik yang</p><p>dikembalikan telah diproses dengan bantuan komputer yang diprogramkan dengan menggunakan kaedah</p><p>Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 11.5. Penganalisisan data- data dalam</p><p>kajian ini melibatkan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Penyelidik juga menggunakan</p><p>frekuensi, peratusan dan korelasi dalam menganalisis data. Kajian ini hanya terbatas di daerah</p><p>Kuala Terengganu sahaja. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor latihan (sumber manusia),</p><p>hubungan francaisor-francaisi, produk atau perkhidmatan, lokasi, pemilihan francaisor dan</p><p>komitmen yang diberikan francaisi terhadap perniagaan mereka mempunyai hubungan yang positif</p><p>dengan prestasi kejayaan perniagaan francais. Analisis regreasi menunjukkan semua</p><p>pembolehubah yang digunakan menunjukkan hubungan signifikan dengan semua pembolehubah yang</p><p>digunakan. Oleh itu, semua hipolesis alternatif (HA) yang mengatakan bahawa faktor latihan</p><p>(sumber manusia), hubungan .francaisor- francaisi, produk atau perkhidmatan, lokasi, pemilihan</p><p>francaisor dan komitmen pemilik perniagaan francais adalah signifikan terhadap prestasi kejayaan</p><p>perniagaan francais adalah diterima dan hipotesis null (Ho) adalah ditolak. Penyelidik mencadangkan</p><p>agar kajian- kajian akan datang memasukkan elemen modal, menggunakan sampel yang lebih</p><p>besar, fokus kepada satu jenis keluaran sahaja dan lokasi yang lebih luas.</p><p></p>