Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan di antara amalan kemahiran belajar dengan prestasi</p><p>pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Kajian ini diukur menggunakan instrumen</p><p>soal selidik yang t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9972 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9972 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:99722024-03-27 Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar 2006 Zarina Biduan <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan di antara amalan kemahiran belajar dengan prestasi</p><p>pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Kajian ini diukur menggunakan instrumen</p><p>soal selidik yang terdiri daripada 42 item. Soal selidik ini dibahagi kepada pemboleh ubah bebas</p><p>yang terdiri daripada faktor demografi jantina serta bangsa dan faktor kemahiran belajar iaitu</p><p>pengurusan masa, mencatat nota serta kefahaman membaca, pengurusan kebimbangan terhadap ujian serta</p><p>kelajuan membaca, konsentrasi/penumpuan, persediaan menghadapi ujian dan kemahiran menulis manakala</p><p>pemboleh ubah bersandar pula adalah pencapaian dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Kajian ini</p><p>dijalankan ke atas 209 orang pelajar tingkatan lima yang mengambil mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan di enam buah sekolah menengah di daerah Kuala Kangsar. Sebanyak lima persoalan telah</p><p>ditimbulkan dan tigabelas hipotesis telah dibentuk dan diuji dengan menggunakan Ujian t, ANOVA Satu</p><p>Hala dan Korelasi Pearson. Walaupun dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang lemah di</p><p>antara amalan kemahiran belajar dengan prestasi pencapaian dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan,</p><p>secara keseluruhannya ia masih dapat membantu pelajar untuk meningkatkan prestasi pencapaian dengan</p><p>memantapkan amalan kemahiran belajar di samping menyediakan diri dengan persediaan fizikal (sihat</p><p>tubuh badan), persediaan mental (IQ), persediaan emosi (EQ) membina matlamat belajar dan</p><p>berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Dapatan ini juga menunjukkan bahawa amalan kemahiran</p><p>belajar haruslah digabungkan bersama dengan kemahiran intelektual untuk</p><p>menghasilkan kejayaan yang cemerlang dalam akademik.</p><p></p> 2006 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9972 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9972 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Zarina Biduan Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat hubungan di antara amalan kemahiran belajar dengan prestasi</p><p>pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Kajian ini diukur menggunakan instrumen</p><p>soal selidik yang terdiri daripada 42 item. Soal selidik ini dibahagi kepada pemboleh ubah bebas</p><p>yang terdiri daripada faktor demografi jantina serta bangsa dan faktor kemahiran belajar iaitu</p><p>pengurusan masa, mencatat nota serta kefahaman membaca, pengurusan kebimbangan terhadap ujian serta</p><p>kelajuan membaca, konsentrasi/penumpuan, persediaan menghadapi ujian dan kemahiran menulis manakala</p><p>pemboleh ubah bersandar pula adalah pencapaian dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Kajian ini</p><p>dijalankan ke atas 209 orang pelajar tingkatan lima yang mengambil mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan di enam buah sekolah menengah di daerah Kuala Kangsar. Sebanyak lima persoalan telah</p><p>ditimbulkan dan tigabelas hipotesis telah dibentuk dan diuji dengan menggunakan Ujian t, ANOVA Satu</p><p>Hala dan Korelasi Pearson. Walaupun dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang lemah di</p><p>antara amalan kemahiran belajar dengan prestasi pencapaian dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan,</p><p>secara keseluruhannya ia masih dapat membantu pelajar untuk meningkatkan prestasi pencapaian dengan</p><p>memantapkan amalan kemahiran belajar di samping menyediakan diri dengan persediaan fizikal (sihat</p><p>tubuh badan), persediaan mental (IQ), persediaan emosi (EQ) membina matlamat belajar dan</p><p>berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Dapatan ini juga menunjukkan bahawa amalan kemahiran</p><p>belajar haruslah digabungkan bersama dengan kemahiran intelektual untuk</p><p>menghasilkan kejayaan yang cemerlang dalam akademik.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zarina Biduan |
author_facet |
Zarina Biduan |
author_sort |
Zarina Biduan |
title |
Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
title_short |
Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
title_full |
Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
title_fullStr |
Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
title_full_unstemmed |
Amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kuala Kangsar |
title_sort |
amalan kemahiran belajar dan hubungannya dengan pencapaian mata pelajaran prinsip perakaunan di daerah kuala kangsar |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2006 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9972 |
_version_ |
1804890530715271168 |