Pendidikan adab dalam kalangan pelajar SMA 3 Soromandi berdasarkan novel Nggusu Waru yang Tersisa karya N. Marewo menerusi model pembelajaran VAK
<p>Pendidikan adab merupakan hal asas dalam pembentukan karakter yang baik, hal ini</p><p>dapat diperhatikan perilaku seseorang dalam kehidupan. Tujuan kajian adalah untuk</p><p>manganalisis adab pelajar kepada guru di SMA N 3 Sor...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9974 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Pendidikan adab merupakan hal asas dalam pembentukan karakter yang baik, hal ini</p><p>dapat diperhatikan perilaku seseorang dalam kehidupan. Tujuan kajian adalah untuk</p><p>manganalisis adab pelajar kepada guru di SMA N 3 Soromandi, mengenal pasti</p><p>pendekatan adab dalam novel Nggusu Waru yang Tersisa karya N Marewo, dan</p><p>perancangan rencana pengajaran dan pembelajaran dengan model pembelajaran VAK.</p><p>Metodologi dalam kajian ini ialah pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes</p><p>iaitu kajian kepustakaan, analisis teks, dan kajian lapangan berdasarkan pendekatan</p><p>Al Ghazali dan model pembelajaran VAK (Visual, Audiotory, Kinestetik). Dapatan</p><p>kajian ini ialah terdapat nilai dalam novel Nggusu Waru yang Tersisa iaitu; adab</p><p>kepada Allah SWT ialah melaksanakan solat dan menyesali kesilapan. Adab kepada</p><p>Ibu Bapa ialah mengabdi pada Ibu Bapa sepanjang hayat, dan berdoa untuk Ibu Bapa,</p><p>adab kepada Guru ialah mengajarkan kesabaran dan keihlasan, menasihati pelajar</p><p>dengan sabar, adab kepada masyarakat ialah bersikap sopan santun, menolong orang</p><p>lain, dan adab kepada alam semesta ialah tidak merosak tumbuhan dan menanam</p><p>tumbuhan (pokok) untuk kehidupan. Kemudian adab pelajar kepada guru di SMA N 3</p><p>Soromandi masih kurang berdasarkan sukatan sehingga pelajar masih ada yang</p><p>berperilaku buruk, namun dengan menggunakan pendidikan adab pendekatan Al</p><p>Ghazali diharapkan pelajar mengerti adab-adab dalam kehidupan. Namun</p><p>pembelajaran adab terlaksana dengan baik dan disiplin pelajar sangat tinggi.</p><p>Kesimpulan kajian ini iaitu kesusateraan sebagai wahana untuk dijadikan bahan</p><p>pembelajaran disekolah, terutama pendidikan adab dan karakter, dan tempoh</p><p>pembelajaran adab harus lama supaya pelajar memahami dan mampu</p><p>mengamalkannya. Implikasinya ialah pembelajaran adab yang bersistematik dengan</p><p>isi kandungan pendekatan Al-Ghazali mampu mendidik pelajar dalam pembentukan</p><p>karakter dan wawasan agamanya baik.</p> |
---|