The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat

Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Konstruktivisme dalam meningkatkan prestasi Sains murid-murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid Tahun Empat. Responden diberi Ujian pra...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Samat, Jalita
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911/1/96911.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uitm-ir.96911
record_format uketd_dc
spelling my-uitm-ir.969112024-06-13T16:33:01Z The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat 2016 Samat, Jalita Teaching (Principles and practice) Learning. Learning strategies Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Konstruktivisme dalam meningkatkan prestasi Sains murid-murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid Tahun Empat. Responden diberi Ujian pra dan Pasca serta borang soal selidik yang terdiri daripada lima kategori yang mengandungi 26 item soalan yang berkaitan dengan latar belakang, minat, penglibatan dan sikap mereka dalam subjek Sains. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan diajar menggunakan kaedah Konstruktivisme. Sebelum itu mereka diajar dengan menggunakan kaedah tradisional. Selepas itu, responden diberi ujian pos bagi dibandingkan keputusannya dengan ujian pra. Dapatan kajian dianalisis menggunakan i Think (Chart) untuk illustrasi dan membandingkan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran Konstruktivisme memberi kesan positif terhadap prestasi pelajar. Hasil analisis juga menunjukkan tidak ada perbezaan signifikan terhadap pencapaian murid lelaki dan perempuan menggunakan kaedah Konstruktivisme. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk meningkatkan lagi keberkesanan dan kemudahan untuk guru menjalankan pengajaran kaedah Konstruktivisme di sekolah. 2016 Thesis https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911/ https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911/1/96911.pdf text en public degree Universiti Teknologi MARA, Sarawak Faculty of Education
institution Universiti Teknologi MARA
collection UiTM Institutional Repository
language English
topic Teaching (Principles and practice)
Teaching (Principles and practice)
spellingShingle Teaching (Principles and practice)
Teaching (Principles and practice)
Samat, Jalita
The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
description Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Konstruktivisme dalam meningkatkan prestasi Sains murid-murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid Tahun Empat. Responden diberi Ujian pra dan Pasca serta borang soal selidik yang terdiri daripada lima kategori yang mengandungi 26 item soalan yang berkaitan dengan latar belakang, minat, penglibatan dan sikap mereka dalam subjek Sains. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan diajar menggunakan kaedah Konstruktivisme. Sebelum itu mereka diajar dengan menggunakan kaedah tradisional. Selepas itu, responden diberi ujian pos bagi dibandingkan keputusannya dengan ujian pra. Dapatan kajian dianalisis menggunakan i Think (Chart) untuk illustrasi dan membandingkan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran Konstruktivisme memberi kesan positif terhadap prestasi pelajar. Hasil analisis juga menunjukkan tidak ada perbezaan signifikan terhadap pencapaian murid lelaki dan perempuan menggunakan kaedah Konstruktivisme. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk meningkatkan lagi keberkesanan dan kemudahan untuk guru menjalankan pengajaran kaedah Konstruktivisme di sekolah.
format Thesis
qualification_level Bachelor degree
author Samat, Jalita
author_facet Samat, Jalita
author_sort Samat, Jalita
title The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
title_short The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
title_full The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
title_fullStr The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
title_full_unstemmed The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat
title_sort effectiveness of constructivism learning methods for better science performance: a case study among year 4 pupils at sekolah kebangsaan lubok antu/reban, serian, sarawak / jalita samat
granting_institution Universiti Teknologi MARA, Sarawak
granting_department Faculty of Education
publishDate 2016
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911/1/96911.pdf
_version_ 1804890011279032320