Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji pemahaman penggunaan tatabahasa yang betul dalam pengajaran. Oleh itu kajian ini mempunyai tiga objektif utama iaitu mengenal pasti tahap penguasaan penggunaan kata kerja dalam kalangan pelajar, menganalisis jenis kesilapan penggunaan kata kerja yang me...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Isa, Annuar Khisham
格式: Thesis
語言:English
出版: 2021
主題:
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99092/1/FBMK%202021%202%20IR.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-upm-ir.99092
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.990922023-02-02T00:33:23Z Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah 2021-04 Isa, Annuar Khisham Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji pemahaman penggunaan tatabahasa yang betul dalam pengajaran. Oleh itu kajian ini mempunyai tiga objektif utama iaitu mengenal pasti tahap penguasaan penggunaan kata kerja dalam kalangan pelajar, menganalisis jenis kesilapan penggunaan kata kerja yang menjejaskan penguasaan kata kerja dalam kalangan pelajar dan merumuskan penerapan teori Corder dengan tahap kesilapan kata kerja yang menjejaskan penguasaan kata kerja dalam kalangan pelajar. Kajian yang dilakukan secara kajian lapangan ini memberi tumpuan terhadap 100 responden yang terdiri daripada 100 pelajar, tingkatan empat di Kolej Tunku Kurshiah, Bandar Enstek, Negeri Sembilan. Borang ujian penguasaan kata kerja yang mengandungi 4 bahagian ini diberikan kepada responden untuk mendapatkan tahap penguasaan tinggi, sederhana atau lemah. Teori kajian ini menggunakan teori Corder (1971) yang menyatakan bahawa kesalahan bahasa mengganggu atau menghalang pelajar daripada menguasai corak dan peraturan bahasa yang sedang mereka pelajari. Reka bentuk kajian ini secara tinjauan dalam penyelidikan kuantitatif dan kualitatif yang mana pengkaji menggunakan alat perisian Statistical Package for the Social Sciences Version 22.0 (SPSS) bagi mengukur tahap berdasarkan objektif kajian. Pengkaji menganalisis secara deskriptif bagi mendapatkan nilai min dan interprestasi min bagi mengukur nilai tahap setiap penguasaan tatabahasa. Selain itu dapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan kata kerja masih bermasalah iaitu berlaku kesalahan dalam kalangan pelajar yang bersekolah di asrama penuh berprestasi tinggi dan cemerlang, dengan catatan lapan responden pada tahap sederhana dan 92 berada pada tahap cemerlang. Secara rincinya, kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif juga menjadi masalah untuk difahami dan dikuasai oleh pelajar. Malay language - Acquisition Malay language - Verb Malay language - Prepositions 2021-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99092/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99092/1/FBMK%202021%202%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Malay language - Acquisition Malay language - Verb Malay language - Prepositions Zainon Hamzah, Zaitul Azma
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Zainon Hamzah, Zaitul Azma
topic Malay language - Acquisition
Malay language - Verb
Malay language - Prepositions
spellingShingle Malay language - Acquisition
Malay language - Verb
Malay language - Prepositions
Isa, Annuar Khisham
Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji pemahaman penggunaan tatabahasa yang betul dalam pengajaran. Oleh itu kajian ini mempunyai tiga objektif utama iaitu mengenal pasti tahap penguasaan penggunaan kata kerja dalam kalangan pelajar, menganalisis jenis kesilapan penggunaan kata kerja yang menjejaskan penguasaan kata kerja dalam kalangan pelajar dan merumuskan penerapan teori Corder dengan tahap kesilapan kata kerja yang menjejaskan penguasaan kata kerja dalam kalangan pelajar. Kajian yang dilakukan secara kajian lapangan ini memberi tumpuan terhadap 100 responden yang terdiri daripada 100 pelajar, tingkatan empat di Kolej Tunku Kurshiah, Bandar Enstek, Negeri Sembilan. Borang ujian penguasaan kata kerja yang mengandungi 4 bahagian ini diberikan kepada responden untuk mendapatkan tahap penguasaan tinggi, sederhana atau lemah. Teori kajian ini menggunakan teori Corder (1971) yang menyatakan bahawa kesalahan bahasa mengganggu atau menghalang pelajar daripada menguasai corak dan peraturan bahasa yang sedang mereka pelajari. Reka bentuk kajian ini secara tinjauan dalam penyelidikan kuantitatif dan kualitatif yang mana pengkaji menggunakan alat perisian Statistical Package for the Social Sciences Version 22.0 (SPSS) bagi mengukur tahap berdasarkan objektif kajian. Pengkaji menganalisis secara deskriptif bagi mendapatkan nilai min dan interprestasi min bagi mengukur nilai tahap setiap penguasaan tatabahasa. Selain itu dapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan kata kerja masih bermasalah iaitu berlaku kesalahan dalam kalangan pelajar yang bersekolah di asrama penuh berprestasi tinggi dan cemerlang, dengan catatan lapan responden pada tahap sederhana dan 92 berada pada tahap cemerlang. Secara rincinya, kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif juga menjadi masalah untuk difahami dan dikuasai oleh pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Isa, Annuar Khisham
author_facet Isa, Annuar Khisham
author_sort Isa, Annuar Khisham
title Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_short Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_fullStr Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Penguasaan kata kerja bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_sort penguasaan kata kerja bahasa melayu dalam kalangan pelajar sekolah menengah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99092/1/FBMK%202021%202%20IR.pdf
_version_ 1776100290849669120