The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners
Konteks pengajaran bahasa komunikatif semasa di Iran telah menyebabkan kurangnya penggunaan tatabahasa atau nahu yang betul dalam kalangan pelajar EFL di Iran. Di samping itu, satu daripada ciri tatabahasa yang bermasalah dalam kalangan pelajar ini adalah penghasilan artikel yang pasti dan tidak pas...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English |
出版: |
2015
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.usm.my/32320/1/SOROOR_SOLTANINEJAD.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-usm-ep.32320 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.323202019-04-12T05:25:44Z The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners 2015-04 Soltaninejad, Soroor P1-1091 Philology. Linguistics(General) Konteks pengajaran bahasa komunikatif semasa di Iran telah menyebabkan kurangnya penggunaan tatabahasa atau nahu yang betul dalam kalangan pelajar EFL di Iran. Di samping itu, satu daripada ciri tatabahasa yang bermasalah dalam kalangan pelajar ini adalah penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti. Kajian ini bermatlamat menelusuri kesan dan ketahanan tumpuan terhadap arahan bentuk dalam penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan, dalam kalangan pelajar EFL di sebuah sekolah bahasa swastadi Iran. Kajian kaedah bercampur dijalankan, dan seramai 34 orang pelajar EFL peringkat pertengahan di dua buah kelas di Sekolah Bahasa Swasta Safir ikut seerta dalam kajian ini. Tiga ujian dijalankan, iaitu praujian, pasca ujian dan pasca ujian tertunda. Data daripada ujian penentuan tatabahasa dan tulisan bebas, yang memberi tumpuan terhadap penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan dianalisis untuk menentukan keberkesanan arahan FonF. Soal selidik soalan-terbuka dikumpul dan dianalisis bagi menentukan pengalaman para peserta terhadap arahan FonF. Konteks pengajaran bahasa komunikatif semasa di Iran telah menyebabkan kurangnya penggunaan tatabahasa atau nahu yang betul dalam kalangan pelajar EFL di Iran. Di samping itu, satu daripada ciri tatabahasa yang bermasalah dalam kalangan pelajar ini adalah penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti. Kajian ini bermatlamat menelusuri kesan dan ketahanan tumpuan terhadap arahan bentuk dalam penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan, dalam kalangan pelajar EFL di sebuah sekolah bahasa swastadi Iran. Kajian kaedah bercampur dijalankan, dan seramai 34 orang pelajar EFL peringkat pertengahan di dua buah kelas di Sekolah Bahasa Swasta Safir ikut seerta dalam kajian ini. Tiga ujian dijalankan, iaitu praujian, pasca ujian dan pasca ujian tertunda. Data daripada ujian penentuan tatabahasa dan tulisan bebas, yang memberi tumpuan terhadap penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan dianalisis untuk menentukan keberkesanan arahan FonF. Soal selidik soalan-terbuka dikumpul dan dianalisis bagi menentukan pengalaman para peserta terhadap arahan FonF. 2015-04 Thesis http://eprints.usm.my/32320/ http://eprints.usm.my/32320/1/SOROOR_SOLTANINEJAD.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Bahasa Literasi & Terjemahan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
P1-1091 Philology Linguistics(General) |
spellingShingle |
P1-1091 Philology Linguistics(General) Soltaninejad, Soroor The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
description |
Konteks pengajaran bahasa komunikatif semasa di Iran telah menyebabkan kurangnya penggunaan tatabahasa atau nahu yang betul dalam kalangan pelajar EFL di Iran. Di samping itu, satu daripada ciri tatabahasa yang bermasalah dalam kalangan pelajar ini adalah penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti. Kajian ini bermatlamat menelusuri kesan dan ketahanan tumpuan terhadap arahan bentuk dalam penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan, dalam kalangan pelajar EFL di sebuah sekolah bahasa swastadi Iran. Kajian kaedah bercampur dijalankan, dan seramai 34 orang pelajar EFL peringkat pertengahan di dua buah kelas di Sekolah Bahasa Swasta Safir ikut seerta dalam kajian ini. Tiga ujian dijalankan, iaitu praujian, pasca ujian dan pasca ujian tertunda. Data daripada ujian penentuan tatabahasa dan tulisan bebas, yang memberi tumpuan terhadap penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan dianalisis untuk menentukan keberkesanan arahan FonF. Soal selidik soalan-terbuka dikumpul dan dianalisis bagi menentukan pengalaman para peserta terhadap arahan FonF.
Konteks pengajaran bahasa komunikatif semasa di Iran telah menyebabkan kurangnya penggunaan tatabahasa atau nahu yang betul dalam kalangan pelajar EFL di Iran. Di samping itu, satu daripada ciri tatabahasa yang bermasalah dalam kalangan pelajar ini adalah penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti. Kajian ini bermatlamat menelusuri kesan dan ketahanan tumpuan terhadap arahan bentuk dalam penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan, dalam kalangan pelajar EFL di sebuah sekolah bahasa swastadi Iran. Kajian kaedah bercampur dijalankan, dan seramai 34 orang pelajar EFL peringkat pertengahan di dua buah kelas di Sekolah Bahasa Swasta Safir ikut seerta dalam kajian ini. Tiga ujian dijalankan, iaitu praujian, pasca ujian dan pasca ujian tertunda. Data daripada ujian penentuan tatabahasa dan tulisan bebas, yang memberi tumpuan terhadap penghasilan artikel yang pasti dan tidak pasti dalam bentuk tulisan dianalisis untuk menentukan keberkesanan arahan FonF. Soal selidik soalan-terbuka dikumpul dan dianalisis bagi menentukan pengalaman para peserta terhadap arahan FonF. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Soltaninejad, Soroor |
author_facet |
Soltaninejad, Soroor |
author_sort |
Soltaninejad, Soroor |
title |
The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
title_short |
The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
title_full |
The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
title_fullStr |
The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
title_full_unstemmed |
The Effectiveness Of Focus On Form Instruction On The Production Of English Definite And Indefinite Articles In Writing Among Iranian Efl Learners |
title_sort |
effectiveness of focus on form instruction on the production of english definite and indefinite articles in writing among iranian efl learners |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Bahasa Literasi & Terjemahan |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.usm.my/32320/1/SOROOR_SOLTANINEJAD.pdf |
_version_ |
1747820565747466240 |