Pola interaksi sosial dalam kalangan murid multi etnik di sekolah menengah kebangsaan [LB1617.M2 N162 2006 f rb]

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji pola interaksi sosial dalam kalangan murid pelbagai etnik iaitu Melayu, Cina dan India dari Sekolan Rendah Kebangsaaan, Sekolah Kebangsaan, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil di Sekolah Menengah Kebangsaaan yang mempunyai persekitaran multi-etnik d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusof, Najeemah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/7785/1/POLA_INTERAKSI_SOSIAL_DALAM__KALANGAN_MURID____PELBAGAI_ETNIK_DI_SEKOLAH_MENENGAH_KEBANGSAAN_SEKITAR_SUNGAI_PETANI%2C_KEDAH.pdf
Institution: Universiti Sains Malaysia
Qualification Level: Doctorate
Qualification Name: Doctor of Philosophy (PhD.)
Description
Summary:
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji pola interaksi sosial dalam kalangan murid pelbagai etnik iaitu Melayu, Cina dan India dari Sekolan Rendah Kebangsaaan, Sekolah Kebangsaan, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil di Sekolah Menengah Kebangsaaan yang mempunyai persekitaran multi-etnik di Daerah Sungai Petani, Kedah. Teori Hubungan, Teori Pilihan Rasional dan Teori Ekologi Perkembangan Bronfenbrenner telah digunakan sebagai teori latar kajian. Sampel kajian terdiri daripada 720 murid dari Tingkatan 1, 2 dan 4. Kajian mengaplikasikan Model Qual-Quan untuk menjawab soalan kajian.