Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2013
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-uthm-ep.2033 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.20332021-10-31T01:19:00Z Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor 2013-01 Maskan, Norsyuhadah LB2801-3095 School administration and organization Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah Pontian, Johor. Elemen yang akan dikaji ialah tahap kesediaan guru dan masalah yang dihadapi dalam pelaksanaan PBS. Jenis persampelan yang digunakan adalah persampelan rawak mudah dimana sampel kajian adalah seramai 108 orang guruguru yang terdiri daripada guru yang mengajar pelajar Tahun 1, Tahun 2 dan Tahun 3 dari 10 buah sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang akan diedarkan kepada responden. Data yang telah dikumpul akan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif (skor min dan sisihan piawai) dan statistik inferensi (Ujian Mann Whitney U dan Ujian Kruskal Wallis). Dapatan kajian menunjukkan guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di mana skor min setiap elemen adalah tinggi iaitu pengetahuan (3.88), kemahiran (3.65), sikap (3.97) serta peralatan dan kemudahan (3.84). Manakala skor min bagi masalah yang dihadapi oleh guru sewaktu melaksanakan PBS pula adalah tinggi iaitu 3.70 yang mana menunjukkan guru-guru berhadapan dengan masalah yang sama. Ujian hipotesis menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kesediaan oleh guru mengikut jantina dan umur dalam pelaksanaan PBS. Kesimpulannya, guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di sekolah kebangsaan. 2013-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2033/ http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB2801-3095 School administration and organization |
spellingShingle |
LB2801-3095 School administration and organization Maskan, Norsyuhadah Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
description |
Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat
holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan
psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk mengkaji
pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah Pontian,
Johor. Elemen yang akan dikaji ialah tahap kesediaan guru dan masalah yang
dihadapi dalam pelaksanaan PBS. Jenis persampelan yang digunakan adalah
persampelan rawak mudah dimana sampel kajian adalah seramai 108 orang guruguru
yang
terdiri
daripada
guru
yang
mengajar
pelajar
Tahun
1, Tahun
2
dan
Tahun
3
dari
10 buah sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah
borang soal selidik yang akan diedarkan kepada responden. Data yang telah
dikumpul akan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For
Social Science (SPSS). Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif (skor
min dan sisihan piawai) dan statistik inferensi (Ujian Mann Whitney U dan Ujian
Kruskal Wallis). Dapatan kajian menunjukkan guru-guru telah bersedia untuk
melaksanakan PBS di mana skor min setiap elemen adalah tinggi iaitu pengetahuan
(3.88), kemahiran (3.65), sikap (3.97) serta peralatan dan kemudahan (3.84).
Manakala skor min bagi masalah yang dihadapi oleh guru sewaktu melaksanakan
PBS pula adalah tinggi iaitu 3.70 yang mana menunjukkan guru-guru berhadapan
dengan masalah yang sama. Ujian hipotesis menunjukkan tidak terdapat perbezaan
yang signifikan antara tahap kesediaan oleh guru mengikut jantina dan umur dalam
pelaksanaan PBS. Kesimpulannya, guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan
PBS di sekolah kebangsaan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Maskan, Norsyuhadah |
author_facet |
Maskan, Norsyuhadah |
author_sort |
Maskan, Norsyuhadah |
title |
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
title_short |
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
title_full |
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
title_fullStr |
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor |
title_sort |
pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (pbs) bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah pontian, johor |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2013 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830901491892224 |