Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement

Pembinaanjalan raya di kawasan tanah lembut merupakaj suatu kebiasaan di selatan Semenanjung Malaysia terutamanya berhampiran kawasan pantai. Pelbagai masalah sering dihadapi semasa pembinaanjalan raya dijalankan di atas tanah lembut. Tanah lembut adalah kurang stabil dan mengalami enapan primer...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Abdurahman, Mohamad Nizar
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2005
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/8557/1/24p%20MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/2/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/3/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Pembinaanjalan raya di kawasan tanah lembut merupakaj suatu kebiasaan di selatan Semenanjung Malaysia terutamanya berhampiran kawasan pantai. Pelbagai masalah sering dihadapi semasa pembinaanjalan raya dijalankan di atas tanah lembut. Tanah lembut adalah kurang stabil dan mengalami enapan primer dan enapan jangka masa panjang yang besar apabila dikenakan dengan pertambahan beban. Sebelum turapan dibuat di atas tanah lembut, kebiasaannya tanah tersebut akan diperkuatkan dahulu dengan menggunakan geotekstil. Ujikaji ini dijalankan untuk mendapatkan hubungkait di antara kekerapan beban dinamik menggunakan lori 5 tan dengan enapan bagijalan yang dibina di atas tanah lembut. Dalam kajian ini, dua (2) jenis geotekstil telah digunakan. Ianya adalah Rawell Geosynthetic Clay Liner(RGCL) dan Woven Geotextile(WG). Ujian dan pemerhatian yang berterusan dijalankan ke atas 3 model jalan skala penuh yang dibina di atas tanah lembut di Pusat Kajian Tanah Lembut(RECESS), KUiTTHO. Beban dengan menggunakan lori 5 tan dikenakan ke atas setiap bahagian jalan semasa proses pembebanan dinamik dan statik dijalankan. Daripada analisa yang dijalankan terhadap keputusan kajian, didapati bahawa semasa beban dinamik 50 pusingan sehari dikenakan ke atas jalan,nilai enapan bagi RGCL ialah 0.030 m dan 0.063 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.082 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek Om dan 0.5 m.Semasa beban dinamik sebanyak 100 pusingan sehari pula, nilai enapan bagi RGCL ialah 0.026 m dan 0.068 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.088 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek 0 m dan 0.5 m. Daripada data di atas, kita dapat melihat bahawa keberkesanan penggunaan RGCL adalah lebih baik jika dibandingkan dengan WG. Malah, dengan penambahan beban dinamik, nilai enapan juga turut bertambah.