Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)

Kajian ini bertujuan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) untuk Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) Masalah Pembelajaran (MP). Oleh yang demikian, kajian dijalankan bagi menjawab persoalan kajian tentang pelaksanaan PTK untuk MBPK MP di PPKI SMK M...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Nassir, Siti Nor Idayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9988/2/24p%20SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9988/1/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9988/3/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9988
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.99882023-09-13T07:35:07Z Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP) 2016-05 Mohd Nassir, Siti Nor Idayu LC Special aspects of education LC1390-5160.3 Education of special classes of persons Kajian ini bertujuan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) untuk Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) Masalah Pembelajaran (MP). Oleh yang demikian, kajian dijalankan bagi menjawab persoalan kajian tentang pelaksanaan PTK untuk MBPK MP di PPKI SMK Mawar, penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP di PPKI SMK Mawar dan bagaimana PTK dengan penglibatan industri boleh menjadi panduan kepada pelaksanaan untuk MBPK MP. Kaedah kajian kualitatif dan strategi kajian kes telah digunakan untuk pengumpulan dan analisis data melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Oleh itu, kajian ini menggunakan kaedah persampelan bertujuan dengan memilih 6 orang peserta kajian yang bersesuaian. Dapatan kajian telah dapat mengenalpasti dan menjelaskan secara terperinci tentang pelaksanaan PTK untuk MBPK MP dan merungkaikan cabaran­cabaran yang wujud sepanjang program tersebut dijalankan. Selain itu, basil dapatan kajian berjaya merangka satu Kerangka Amalan Transisi Kerjaya MBPK MP sebagai panduan dalam pelaksanaannya. Dapatan kajian ini diharap boleh dijadikan panduan atau rujukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), pihak institusi pendidikan vokasional awam dan swasta, industri, keluarga dan MBPK MP untuk melaksanakan PTK dengan berkesan. Di samping itu, beberapa cadangan telah dibuat untuk rujukan pihak berkepentingan dan kajian lanjutan 2016-05 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9988/ http://eprints.uthm.edu.my/9988/2/24p%20SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9988/1/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9988/3/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
Mohd Nassir, Siti Nor Idayu
Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) untuk Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) Masalah Pembelajaran (MP). Oleh yang demikian, kajian dijalankan bagi menjawab persoalan kajian tentang pelaksanaan PTK untuk MBPK MP di PPKI SMK Mawar, penglibatan industri dalam pelaksanaan PTK untuk MBPK MP di PPKI SMK Mawar dan bagaimana PTK dengan penglibatan industri boleh menjadi panduan kepada pelaksanaan untuk MBPK MP. Kaedah kajian kualitatif dan strategi kajian kes telah digunakan untuk pengumpulan dan analisis data melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Oleh itu, kajian ini menggunakan kaedah persampelan bertujuan dengan memilih 6 orang peserta kajian yang bersesuaian. Dapatan kajian telah dapat mengenalpasti dan menjelaskan secara terperinci tentang pelaksanaan PTK untuk MBPK MP dan merungkaikan cabaran­cabaran yang wujud sepanjang program tersebut dijalankan. Selain itu, basil dapatan kajian berjaya merangka satu Kerangka Amalan Transisi Kerjaya MBPK MP sebagai panduan dalam pelaksanaannya. Dapatan kajian ini diharap boleh dijadikan panduan atau rujukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), pihak institusi pendidikan vokasional awam dan swasta, industri, keluarga dan MBPK MP untuk melaksanakan PTK dengan berkesan. Di samping itu, beberapa cadangan telah dibuat untuk rujukan pihak berkepentingan dan kajian lanjutan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohd Nassir, Siti Nor Idayu
author_facet Mohd Nassir, Siti Nor Idayu
author_sort Mohd Nassir, Siti Nor Idayu
title Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
title_short Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
title_full Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
title_fullStr Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
title_full_unstemmed Pelaksanaan program transisi kerjaya (PTK) murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK) masalah pembelajaran (MP)
title_sort pelaksanaan program transisi kerjaya (ptk) murid berkeperluan pendidikan khas (mbpk) masalah pembelajaran (mp)
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2016
url http://eprints.uthm.edu.my/9988/2/24p%20SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9988/1/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9988/3/SITI%20NOR%20IDAYU%20MOHD%20NASSIR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728981810348032