Aplikasi model refleksi evolusi dalam kalangan guru-guru bahasa (IR)

Kajian ini bertujuan untuk meneroka penggunaan Model Refleksi Evolusi dalam pengajaran. Reka bentuk kajian kes digunakan untuk meneroka secara mendalam proses pemikiran guru semasa melakukan refleksi berdasarkan Model Refleksi Evolusi. Data dikumpul melalui temu bual sebelum pengajaran dan selepas p...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Kannagi Subramaniam
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2015
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1015
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk meneroka penggunaan Model Refleksi Evolusi dalam pengajaran. Reka bentuk kajian kes digunakan untuk meneroka secara mendalam proses pemikiran guru semasa melakukan refleksi berdasarkan Model Refleksi Evolusi. Data dikumpul melalui temu bual sebelum pengajaran dan selepas pengajaran, pemerhatian pengajaran dan penelitian dokumen. Seramai 12 orang guru bahasa yang terdiri daripada 4 orang guru Bahasa Melayu, 4 orang guru Bahasa Inggeris dan 4 orang guru Bahasa Tamil. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Model Refleksi Evolusi merangsang pemikiran guru-guru bahasa untuk mengamalkan refleksi secara sistematik ke arah mempertingkatkan kemahiran mengajar mereka. Guru-guru yang mengamalkan secara berurutan langkah-langkah Model Refleksi Evolusi didapati lebih sistematik dalam membuat perancangan mengajar, pemilihan strategi pengajaran, pemilihan bahan, membuat penerangan dan membuat penilaian. Manakala guru-guru yang mengamalkan langkah-langkah secara tidak berurutan Model Refleksi Evolusi didapati kurang sistematik dalam membuat perancangan mengajar, pemilihan strategi pengajaran, penggunaan bahan pengajaran, membuat penerangan dan membuat penilaian. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kekerapan mengamalkan langkah-langkah Model Refleksi Evolusi dapat membantu guru-guru mempertingkatkan kemahiran mengajar, pengetahuan profesional dan sikap mereka. Kesimpulannya, Model Refleksi Evolusi dapat merangsang pemikiran yang sistematik dalam pengajaran serta memantapkan kemahiran profesional guru-guru dan sesuai digunakan sebagai alternatif kepada model refleksi sedia ada.