Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kae...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Muhamad Aizat Md Nasir
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2016
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id oai:ir.upsi.edu.my:2831
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:28312020-02-27 Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) 2016 Muhamad Aizat Md Nasir LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kaedah pengajaran yang berbeza iaitu kaedah pembelajaran Frog VLE (Virtual Learning Environment, Persekitaran Pembelajaran Maya) berunsurkan kartun yang diterapkan kepada kumpulan rawatan dan kaedah konvensional yang diaplikasikan kepada kumpulan kawalan. Prestasi pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca manakala data bagi motivasi dan interaksi sosial pelajar dikumpulkan melalui borang soal selidik. Seramai 63 orang pelajar tingkatan empat terlibat sebagai sampel dan mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu 33 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang dalam kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Frog VLE berunsurkan kartun memberi kesan positif kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi pelajar antara kaedah Frog VLE berunsurkan kartun dengan kaedah konvensional. kaedah Frog VLE berunsurkan kartun memberikan kesan positif kepada prestasi pelajar dan boleh dijadikan sebagai alternatif kepada pembelajaran sedia ada. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhamad Aizat Md Nasir
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kaedah pengajaran yang berbeza iaitu kaedah pembelajaran Frog VLE (Virtual Learning Environment, Persekitaran Pembelajaran Maya) berunsurkan kartun yang diterapkan kepada kumpulan rawatan dan kaedah konvensional yang diaplikasikan kepada kumpulan kawalan. Prestasi pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca manakala data bagi motivasi dan interaksi sosial pelajar dikumpulkan melalui borang soal selidik. Seramai 63 orang pelajar tingkatan empat terlibat sebagai sampel dan mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu 33 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang dalam kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Frog VLE berunsurkan kartun memberi kesan positif kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi pelajar antara kaedah Frog VLE berunsurkan kartun dengan kaedah konvensional. kaedah Frog VLE berunsurkan kartun memberikan kesan positif kepada prestasi pelajar dan boleh dijadikan sebagai alternatif kepada pembelajaran sedia ada.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhamad Aizat Md Nasir
author_facet Muhamad Aizat Md Nasir
author_sort Muhamad Aizat Md Nasir
title Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
title_short Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
title_full Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
title_sort kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831
_version_ 1747833037150748672