Analisis dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan melalui kaedah Hermeneutik (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk menganalisis masalah dan cara mengatasi masalah tersebut dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan dalam aktiviti lisan, bacaan dan penulisan. Kaedah Hermeneutik yang bersifat kualitatif digunakan untuk menginterpretasi data k...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Sathiakala Santhrasaygran
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2016
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3049
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan untuk menganalisis masalah dan cara mengatasi masalah tersebut dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan dalam aktiviti lisan, bacaan dan penulisan. Kaedah Hermeneutik yang bersifat kualitatif digunakan untuk menginterpretasi data kajian, iaitu data temu bual daripada sepuluh orang guru Bahasa Inggeris Tahun 6. Hasil kajian mendapati bahawa guru menghadapi cabaran apabila majoriti murid tidak menunjukkan minat kerana gagal memahami aktiviti lisan, bacaan dan penulisan Bahasa Inggeris dan mempunyai kosa kata yang lemah. Selain daripada itu, guru yang tidak memahami masalah murid telah mendapati sukar menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian juga mendapati bahawa guru cuba memupuk minat murid melalui pertandingan yang dapat menggalakkan persaingan antara murid. Kajian ini menyarankan agar guru mengenal pasti dan memahami punca masalah, sentiasa bersedia untuk melaksanakan teknik pengajaran dan pembelajaran yang terkini dan memperbaiki konsep kendiri guru demi mencapai objektif pembelajaran. Sikap dan langkah-langkah proaktif ini diharap akan dapat meningkatkan minat murid di dalam mempelajari Bahasa Inggeris, di samping membantu Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menangani masalah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan, khususnya.</p>