Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)

<p>Kajian ini bertujuan menilai ujian sumatif Ujian Akhir Sekolah (UAS) berbentuk aneka pilihan yang dibangunkan oleh guru sekolah menengah atas di Palembang berdasarkan kesahan, kebolehpercayaan, aras kesukaran, indeks diskriminasi, dan keberkesanan pengganggu. Kajian ini juga bertuju...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Evy Ratna Kartika Waty
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3131
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:3131
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:31312020-02-27 Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR) 2017 Evy Ratna Kartika Waty LA History of education <p>Kajian ini bertujuan menilai ujian sumatif Ujian Akhir Sekolah (UAS) berbentuk aneka pilihan yang dibangunkan oleh guru sekolah menengah atas di Palembang berdasarkan kesahan, kebolehpercayaan, aras kesukaran, indeks diskriminasi, dan keberkesanan pengganggu. Kajian ini juga bertujuan menentukan sejauh mana hubungan antara kualiti ujian sumatif UAS dengan latarbelakang guru dalam membuat pentaksiran serta mengenalpasti apakah kekangan yang dihadapi guru dalam menyediakan dan mentadbir UAS. Subjek kajian meliputi 60 orang guru yang mengajar matapelajaran UAS yang dikaji, iaitu Pendidikan Agama, Pendidikan Kewarganegaraan dan Pendidikan Sejarah. Kajian berbentuk ex-post facto ini melibatkan analisis kertas jawapan pelajar daripada ujian sumatif UAS dan pentadbiran soal selidik guru. Respons setiap pelajar bagi setiap item dimasukkan dalam spreadsheet dan dianalisis menggunakan perisian Anates. Sejumlah 2400 kertas jawapan pelajar daripada 2400 pelajar telah dianalisis. Soal selidik guru digubal untuk mendapatkan maklumat berkaitan amalan pentaksiran guru, pendidikan tertinggi guru, pengalaman mengajar, kekerapan membuat ujian serta latihan kurikulum dan pentaksiran yang pernah diterima guru tiga tahun terakhir. Hubungkait faktor-faktor ini dengan kualiti ujian sumatif dianalisis dengan regresi berganda. Hasil penilaian menunjukkan bahawa 58 peratus guru dapat membina ujian sumatif dengan kesahan pada tahap yang sederhana dan baik dengan peratusan item valid yang boleh diterima, manakala 42 peratus lagi masih berada pada tahap rendah. Latarbelakang guru didapati menyumbang secara signifikan kepada kualiti ujian yang dihasilkan. Kajian ini memberi maklumat yang berguna bagi pembentukan suatu badan yang akan mengawal setia kualiti ujian semua di peringkat, sama ada peringkat sekolah, wilayah atau di peringkat nasional.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3131 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3131 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LA History of education
spellingShingle LA History of education
Evy Ratna Kartika Waty
Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan menilai ujian sumatif Ujian Akhir Sekolah (UAS) berbentuk aneka pilihan yang dibangunkan oleh guru sekolah menengah atas di Palembang berdasarkan kesahan, kebolehpercayaan, aras kesukaran, indeks diskriminasi, dan keberkesanan pengganggu. Kajian ini juga bertujuan menentukan sejauh mana hubungan antara kualiti ujian sumatif UAS dengan latarbelakang guru dalam membuat pentaksiran serta mengenalpasti apakah kekangan yang dihadapi guru dalam menyediakan dan mentadbir UAS. Subjek kajian meliputi 60 orang guru yang mengajar matapelajaran UAS yang dikaji, iaitu Pendidikan Agama, Pendidikan Kewarganegaraan dan Pendidikan Sejarah. Kajian berbentuk ex-post facto ini melibatkan analisis kertas jawapan pelajar daripada ujian sumatif UAS dan pentadbiran soal selidik guru. Respons setiap pelajar bagi setiap item dimasukkan dalam spreadsheet dan dianalisis menggunakan perisian Anates. Sejumlah 2400 kertas jawapan pelajar daripada 2400 pelajar telah dianalisis. Soal selidik guru digubal untuk mendapatkan maklumat berkaitan amalan pentaksiran guru, pendidikan tertinggi guru, pengalaman mengajar, kekerapan membuat ujian serta latihan kurikulum dan pentaksiran yang pernah diterima guru tiga tahun terakhir. Hubungkait faktor-faktor ini dengan kualiti ujian sumatif dianalisis dengan regresi berganda. Hasil penilaian menunjukkan bahawa 58 peratus guru dapat membina ujian sumatif dengan kesahan pada tahap yang sederhana dan baik dengan peratusan item valid yang boleh diterima, manakala 42 peratus lagi masih berada pada tahap rendah. Latarbelakang guru didapati menyumbang secara signifikan kepada kualiti ujian yang dihasilkan. Kajian ini memberi maklumat yang berguna bagi pembentukan suatu badan yang akan mengawal setia kualiti ujian semua di peringkat, sama ada peringkat sekolah, wilayah atau di peringkat nasional.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Evy Ratna Kartika Waty
author_facet Evy Ratna Kartika Waty
author_sort Evy Ratna Kartika Waty
title Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
title_short Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
title_full Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
title_fullStr Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
title_full_unstemmed Penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di Palembang, Indonesia (IR)
title_sort penilaian kualiti ujian sumatif yang dibangunkan guru sekolah menengah atas di palembang, indonesia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3131
_version_ 1747833066252926976