Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki kesan pendekatan belajar melalui bermain untuk kanak-kanak autistik yang bermasalah komunikasi di prasekolah pendidikan khas. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti masalah komunikasi, jenis aktiviti bermain dan impak aktiviti bermain terh...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Hasmah Muhamed
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3351
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:3351
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:33512020-02-27 Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR) 2017 Hasmah Muhamed LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki kesan pendekatan belajar melalui bermain untuk kanak-kanak autistik yang bermasalah komunikasi di prasekolah pendidikan khas. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti masalah komunikasi, jenis aktiviti bermain dan impak aktiviti bermain terhadap komunikasi kanak-kanak autistik. Kajian kes kualitatif ini dijalankan di sebuah prasekolah pendidikan khas di daerah Kluang, Johor melibatkan tiga kanak-kanak autistik dan seorang guru prasekolah pendidikan khas sebagai responden kajian. Tempoh masa kutipan data adalah selama lapan minggu. Kaedah pengumpulan data yang digunakan ialah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Pemerhatian dijalankan sebanyak lima kali bagi setiap aktiviti bermain menggunakan borang senarai semak pengesanan masalah komunikasi dan senarai semak pengesanan kewujudan aspek komunikasi pada kanak-kanak autistik. Dua set soalan temu bual disediakan dan digunakan dalam empat sesi temu bual. Data pemerhatian, dokumen rasmi dan temu bual dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan pendekatan belajar melalui bermain berkesan membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik melalui permainan doh dan bongkah kayu khususnya dalam aspek kemahiran mengekalkan tumpuan dan perhatian, menjawab soalan secara bukan lisan, melibatkan diri dalam perbualan, melaksanakan tugasan dengan betul dan menunjukkan minat dan keinginan meneruskan pembelajaran. Kajian ini membuktikan pendekatan belajar melalui bermain berkesan bagi membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik. Implikasi kajian menunjukkan pendekatan belajar melalui bermain adalah sesuai dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak autistik di prasekolah pendidikan khas bagi mengurangkan masalah komunikasi yang dialami.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3351 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3351 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hasmah Muhamed
Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki kesan pendekatan belajar melalui bermain untuk kanak-kanak autistik yang bermasalah komunikasi di prasekolah pendidikan khas. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti masalah komunikasi, jenis aktiviti bermain dan impak aktiviti bermain terhadap komunikasi kanak-kanak autistik. Kajian kes kualitatif ini dijalankan di sebuah prasekolah pendidikan khas di daerah Kluang, Johor melibatkan tiga kanak-kanak autistik dan seorang guru prasekolah pendidikan khas sebagai responden kajian. Tempoh masa kutipan data adalah selama lapan minggu. Kaedah pengumpulan data yang digunakan ialah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Pemerhatian dijalankan sebanyak lima kali bagi setiap aktiviti bermain menggunakan borang senarai semak pengesanan masalah komunikasi dan senarai semak pengesanan kewujudan aspek komunikasi pada kanak-kanak autistik. Dua set soalan temu bual disediakan dan digunakan dalam empat sesi temu bual. Data pemerhatian, dokumen rasmi dan temu bual dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan pendekatan belajar melalui bermain berkesan membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik melalui permainan doh dan bongkah kayu khususnya dalam aspek kemahiran mengekalkan tumpuan dan perhatian, menjawab soalan secara bukan lisan, melibatkan diri dalam perbualan, melaksanakan tugasan dengan betul dan menunjukkan minat dan keinginan meneruskan pembelajaran. Kajian ini membuktikan pendekatan belajar melalui bermain berkesan bagi membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik. Implikasi kajian menunjukkan pendekatan belajar melalui bermain adalah sesuai dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak autistik di prasekolah pendidikan khas bagi mengurangkan masalah komunikasi yang dialami.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hasmah Muhamed
author_facet Hasmah Muhamed
author_sort Hasmah Muhamed
title Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
title_short Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
title_full Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
title_fullStr Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
title_full_unstemmed Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas (IR)
title_sort pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di pra sekolah pendidikan khas (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3351
_version_ 1747833073646436352