Pengaruh kepimpinan transformasional pengetua wanita terhadap motivasi kerja guru di sekolah-sekolah menengah kebangsaan daerah Jempol dan Jelebu (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kepimpinan transformasional pengetua wanita dengan motivasi kerja guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan soalselidik sebagai instrumen. Seramai 285 orang guru di sekolah menengah kebangsaan daerah Jempol dan Jelebu, Negeri Sembilan dipilih se...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Borhan Dolah
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4670
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kepimpinan transformasional pengetua wanita dengan motivasi kerja guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan soalselidik sebagai instrumen. Seramai 285 orang guru di sekolah menengah kebangsaan daerah Jempol dan Jelebu, Negeri Sembilan dipilih sebagai sampel menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens. Dapatan kajian menunjukkan Dimensi Kepimpinan Transformasional Pengetua Wanita berada pada tahap tinggi dengan skor min = 4.338. Dapatan kajian juga menunjukkan bagi motivasi kerja guru dengan skor min = 4.336. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan transformasional pengetua wanita dan motivasi kerja guru (r = 0.215,p 0.05). Kesimpulannya kajian ini menunjukkan pengaruh kepimpinan transformasional pengetua wanita terhadap motivasi kerja guru adalah pada tahap tinggi. Implikasi kajian menunjukkan pendekatan kepimpinan yang bersesuaian dapat meningkatkan motivasi kerja guru.