Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional

Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen dengan ujian pra dan pasca satu kumpulan kajian. Kajian ini mengandungi dua (2) fasa iaitu: fasa pertama(1) ialah reka bentuk dan pembangunan modul pembelajaran prototaip e-pembelajaran yang diberi nama Voe-Learning dengan menggunakan model reka bentuk ADDIE dan dilaksanakan secara BL melalui model putaran. Fasa kedua (2) adalah bertujuan untuk meneliti kesan kaedah BL terhadap motivasi dan strategi pembelajaran pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 21 orang pelajar Kolej Vokasional (KV). Data dianalisis menggunakan deskriptif statistik dan ujian inferens iaitu Ujian T-sampel berpasangan clan ANOV A satu hala. Dapatan kajian menunj ukkan terdapat perbezaan min yang signifikan selepas menggunakan Voe-Learning secara BL bagi komponen motivasi intrinsik [t(20)=7.6 l, p