Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional

Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen den...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen dengan ujian pra dan pasca satu kumpulan kajian. Kajian ini mengandungi dua (2) fasa iaitu: fasa pertama(1) ialah reka bentuk dan pembangunan modul pembelajaran prototaip e-pembelajaran yang diberi nama Voe-Learning dengan menggunakan model reka bentuk ADDIE dan dilaksanakan secara BL melalui model putaran. Fasa kedua (2) adalah bertujuan untuk meneliti kesan kaedah BL terhadap motivasi dan strategi pembelajaran pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 21 orang pelajar Kolej Vokasional (KV). Data dianalisis menggunakan deskriptif statistik dan ujian inferens iaitu Ujian T-sampel berpasangan clan ANOV A satu hala. Dapatan kajian menunj ukkan terdapat perbezaan min yang signifikan selepas menggunakan Voe-Learning secara BL bagi komponen motivasi intrinsik [t(20)=7.6 l, p