Pengaruh jantina, gaya kognitif dan personaliti warna terhadap pencapaian akademik pelajar diploma

Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengaruh jantina, gaya kognitif dan personalitiwarna terhadap pencapaian akademik pelajar. Kaedah tinjauan berbentuk CrossSectional digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 322 orangpelajar yang sedang mengikuti pengajian Diploma di enam fakulti...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Rashidin Idris
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2019
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5524
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan mengenal pasti pengaruh jantina, gaya kognitif dan personalitiwarna terhadap pencapaian akademik pelajar. Kaedah tinjauan berbentuk CrossSectional digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 322 orangpelajar yang sedang mengikuti pengajian Diploma di enam fakulti UniversitiPendidikan Sultan Idris (UPSI). Instrumen Group Embedded Figure Test (GEFT)oleh Witkin et al., (1977) bersama Inventori Personaliti Warna oleh Sidek (2005)digunakan untuk mengumpul data kajian. Hasil kajian mendapati pelajar lelaki danperempuan mempunyai gaya kognitif yang sama iaitu Bebas Medan, 2(1,N= 320) =0.43, p =.511. Namun, kajian menunjukan terdapat perbezaan yang signifikan darisegi jantina pelajar dalam personaliti warna Hijau (t(320) = 1.89, p = .05) dan Emas(t(320) = -2.42, p =.01). Dapatan menunjukan bahawa gaya kognitif pelajar tidakmempunyai perbezaan signifikan dengan pencapaian akademik (t(320) = -.40, p=.685). Walau bagaimanapun, pencapaian akademik pelajar mempunyai perbezaansignifikan berdasarkan faktor personaliti warna (F(3,318) = 4.55, p