Pembangunan dan keberkesanan modul pengajaran bagi tajuk tumbuhan terhadap pencapaian Sains tahun tiga di Simunjan, Sarawak

Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif topiktumbuhan sains darjah tiga dan seterusnya menguji keberkesanan modul dari aspekpencapaian murid dalam topik yang dipelajari, kemahiran proses sains dan minatmurid kepada subjek sains. Modul ini berfokuskan pembelajaran ak...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Muhammad Afif Mohd Aris
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2019
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6577
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif topiktumbuhan sains darjah tiga dan seterusnya menguji keberkesanan modul dari aspekpencapaian murid dalam topik yang dipelajari, kemahiran proses sains dan minatmurid kepada subjek sains. Modul ini berfokuskan pembelajaran aktif yangberpusatkan murid. Bagi mencapai tujuan tersebut Model ADDIE digunakan untukmembangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif ini. Seramai 50 orangmurid yang terdiri daripada murid darjah tiga dipilih sebagai sampel kajian. Tigainstrumen utama kajian yang digunakan iaitu soalan pra dan pasca, borang soalselidik dan juga senarai semak. Hasil dapatan soalan pra dan pasca yang dianalismenggunakan t-test menunjukkan peningkatan ketara bagi kumpulan eksperimeniaitu nilai signifikan (p=0.03) p0.05. Keadaan ini menunjukkan bahawa penggunaan modul pengajarandan pembelajaran aktif ini berjaya meningkatkan pencapaian murid. Kesimpulannya,modul pengajaran dan pembelajaran aktif ini sangat berkesan digunakan oleh guru disekolah untuk mengajar topik tumbuhan darjah tiga bagi membantu merekameningkatkan pencapaian murid dalam topik yang dipelajari, meningkatkan minatmurid dalam subjek sains dan seterusnya meningkatkan kemahiran proses sainsdalam kalangan pelajar.