Hubungan antara konsepsi, ilmu konten dan sikap jurulatih SUKMA terhadap implementasi Psychological Skills Training (PST)

Kajian ini untuk mengenalpasti hubungan antara konsepsi, ilmu konten dan sikap terhadapimplementasi PST dalam kalangan jurulatih SUKMA. Kajian ini berbentuk tinjauan menggunakan teknikpersampelan rawak mudah. Set soal selidik untuk mengumpul data telah dibina denganmengubahsuai item dari soroton kaj...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Ahmad Effendy Abdul Razak
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2021
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6997
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini untuk mengenalpasti hubungan antara konsepsi, ilmu konten dan sikap terhadapimplementasi PST dalam kalangan jurulatih SUKMA. Kajian ini berbentuk tinjauan menggunakan teknikpersampelan rawak mudah. Set soal selidik untuk mengumpul data telah dibina denganmengubahsuai item dari soroton kajian lepas. Responden kajian terdiri daripada 300 jurulatih SUKMAyang dilantik oleh Majlis Sukan Negeri di seluruh negara. Analisis deskriptif dan analisisinferensi dalam kajian ini dengan menggunakan pakej perisian IBM SPSS versi 23. Analisis deskriptif melibatkan min dan sisihan piawai mendapati jurulatih SUKMA mempunyaitahap konsepsi dan ilmu konten yang tinggi terhadap PST. Analisis inferensi ujian Korelasi PearsonProduct Moment dan Multiple Regression. Hasil menunjukkan terdapat hubungan yang signifikanantara kemahiran (r=0.38), minat (r=0.34) bagi pemboleh ubah konsepsi, peningkatan prestasi(r=0.57), tumpuan kepada proses berpasukan (r=0.53), pembelajaran berkaitan peserta (r=0.52)dan pemahaman persekitaran sukan dan senaman (r=0.52) bagi pemboleh ubah ilmu kontenmanakala toleransi stigma (r = -.20; p