Kesan modul pembelajaran terarah kendiri terhadap pencapaian pelajar tingkatan empat bagi tajuk penulisan karangan fakta Bahasa Melayu
<p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan modul pembelajaran terarah kendiri terhadap</p><p>pencapaian pelajar tingkatan empat bagi tajuk penulisan karangan fakta Bahasa</p><p>Melayu. Model Brockett dan Hiemstra serta Torres diguna...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8687 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan modul pembelajaran terarah kendiri terhadap</p><p>pencapaian pelajar tingkatan empat bagi tajuk penulisan karangan fakta Bahasa</p><p>Melayu. Model Brockett dan Hiemstra serta Torres digunakan dalam kajian ini untuk</p><p>menerangkan konsep pembelajaran terarah kendiri yang mengandungi lima elemen</p><p>iaitu tanggungjawab dan motivasi, persediaan, faktor persekitaran, sokongan dan</p><p>ganjaran serta gaya pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan reka</p><p>bentuk kuasi eksperimen. Pembangunan modul pula menggunakan model lima fasa</p><p>Needham. Sampel murid untuk kajian kuasi eksperimen ialah 159 orang pelajar yang</p><p>telah dipilih secara pensampelan rawak kluster daripada lima buah sekolah menengah</p><p>(A E) di daerah Sabak Bernam. Untuk kajian kualitatif, dua orang murid daripada</p><p>setiap sekolah dipilih untuk dinilai karangan mereka secara terperinci. Instrumen</p><p>kajian terdiri daripada ujian (pra dan pos) dan soal selidik. Lima orang pakar telah</p><p>mengesahkan instrumen dan nilai kebolehpercayaan untuk ujian pra dan pos</p><p>mengunakan pekali Alfa Cronbach adalah = 0.83 dan 0.85. Untuk soal selidik, nilai</p><p>pekali Alfa Cronbach untuk konstruk gaya pembelajaran terarah kendiri dan konstruk</p><p>kebolehan kognitif adalah = 0.70 dan 0.72. Data kuantitatif telah dianalisis</p><p>menggunakan statistik deskriptif dan inferens seperti kekerapan, peratusan, min,</p><p>sisihan piawai dan ujian-t. Data kualitatif pula telah dianalisis menggunakan analisis</p><p>tematik. Dapatan utama menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara ujian</p><p>pra dan pos untuk kelima-lima sekolah setelah rawatan dijalankan: Sekolah A [t (32) =</p><p>-15.0; p< 0.05], Sekolah B [t (31) = -14.1; p< 0.05], Sekolah C [t (31) = -14.0; p<</p><p>0.05], Sekolah D [t (30) = -15.1; p< 0.05 dan Sekolah E [t (30) = -14.9; p< 0.05].</p><p>Analisis kualitatif menunjukkan karangan pelajar bertambah baik daripada aspek isi,</p><p>bahasa dan pengolahan. Namun kelemahan utama pelajar adalah daripada konteks</p><p>tatabahasa terutama dalam aspek pengimbuhan. Kesimpulannya, data utama kajian</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian penulisan</p><p>karangan fakta murid selepas rawatan dijalankan terutama dalam aspek pengingkatan</p><p>kualiti isi, bahasa, dan pengolahan. Namun terdapat kelemahan murid yang ketara</p><p>yang perlu penambahbaikan adalah daripada aspek pengimbuhan. Impikasi kajian</p><p>menunjukkan modul pembelajaran terarah kendiri untuk pelajar tingkatan empat bagi</p><p>tajuk penulisan karangan fakta Bahasa Melayu adalah berkesan dan boleh diguna</p><p>pakai di sekolah-sekolah lain di Malaysia.</p> |
---|