Perkembangan kanak-kanak autistik dalam kemahiran komunikasi, interaksi sosial dan tingkah laku melalui aktiviti renang berstruktur

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan aktiviti renang berstruktur terhadap</p><p>perkembangan kanak-kanak autistik dalam kemahiran komunikasi, interaksi sosial dan</p><p>tingkah laku. Pendekatan kualitatif dengan reka...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Zakiah Md Yusof
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2023
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9896
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan aktiviti renang berstruktur terhadap</p><p>perkembangan kanak-kanak autistik dalam kemahiran komunikasi, interaksi sosial dan</p><p>tingkah laku. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah digunakan</p><p>untuk menjawab tiga persoalan kajian. Tiga instrumen digunakan iaitu analisis</p><p>dokumen, temu bual separa berstruktur dan pemerhatian separa berstruktur untuk</p><p>memperoleh maklumat perkembangan subjek yang terlibat. Seramai empat orang</p><p>kanak-kanak autistik yang terdiri daripada autistik berat, autistik sederhana dan autistik</p><p>ringan dipilih melalui teknik pensampelan bertujuan. Data dianalisis menggunakan</p><p>kaedah analisis tematik. Hasil kajian menunjukkan peningkatan ketara dalam</p><p>kemahiran komunikasi (ekspresi wajah dan respons), peningkatan minimum dalam</p><p>interaksi sosial (kontak mata, pergaulan rakan sebaya) dan penurunan tingkah laku</p><p>agresif serta penurunan kekerapan tingkah laku berulang. Kesimpulannya, kajian ini</p><p>menunjukkan bahawa aktiviti renang berstruktur memberikan kesan positif terhadap</p><p>perkembangan subjek dalam kemahiran komunikasi, interaksi sosial dan tingkah laku.</p><p>Implikasi kajian ini dapat memberi kesedaran kepada pelbagai pihak berkenaan faedah</p><p>aktiviti renang terhadap perkembangan kanak-kanak autistik.</p>