Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme (PPSK) untuk mata pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di sekolah bestari dan sekolah harlan biasa di kawasan Lembah Klang. Tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara kons...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English Malay |
出版: |
2007
|
主題: | |
在線閱讀: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9403/1/FPP_2007_30.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-upm-ir.9403 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.94032024-02-29T02:45:59Z Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang 2007-07 Lo, Yoon Mee Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme (PPSK) untuk mata pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di sekolah bestari dan sekolah harlan biasa di kawasan Lembah Klang. Tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme mencakupi lima aspek, iaitu darl segi releven dengan individu (personal relevance), ketidakpastian (uncertainty), suara kritikal (critical voice), kawalan bersama (shared control) dan perundingan pelajar (student negotiation). Seramai 440 orang pelajar TMK dan 74 orang guru TMK telah terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme untuk mata pelajaran TMK adalah hanya pada tahap sederhana. Tidak terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru sekolah bestari (M= 99.31 , SD: 11.00) dan sekolah harlan biasa (M= 94.16, SD= 12.37), t(72)= 1.38, p= .17. Tidak terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru lelaki terhadap kewujudan persekitaran pembelajaran seeara konstruktivisme bagi mata pelajaran TMK (M= 93.88, SD= 13.68) berbanding dengan guru perempuan (M= 95.71, SD= 11.47), t(72)= -.61 , p= .54. Perbandingan juga telah dibuat untuk mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan persepsi terhadap kewujudan PPSK antara pelajar daripada berlainan jenis sekolah. Oapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara persepsi pelajar SMK Bestarl (M= 86.35, SD= 13.17) dengan pelajar SMK Harlan Biasa (M= 82.66, SD= l3.83), t(438)= 2.72, p=.01. Manakala persepsi pelajar lelaki (M= 85.89, SD: 12.96) berbeza seeara signifikan daripada persepsi pelajar perempuan (M= 81.55, SD= 14.78), t(438)= 3.34, p= .001. Constructivism (Education) - Klang Valley Information technology Study environment - Klang Valley 2007-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9403/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9403/1/FPP_2007_30.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Constructivism (Education) - Klang Valley Information technology Study environment - Klang Valley Faculty of Educational Studies Wong, Su Luan Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Wong, Su Luan |
topic |
Constructivism (Education) - Klang Valley Information technology Study environment - Klang Valley |
spellingShingle |
Constructivism (Education) - Klang Valley Information technology Study environment - Klang Valley Lo, Yoon Mee Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kewujudan persekitaran pembelajaran
secara konstruktivisme (PPSK) untuk mata pelajaran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK) di sekolah bestari dan sekolah harlan biasa di kawasan Lembah
Klang. Tahap kewujudan persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme
mencakupi lima aspek, iaitu darl segi releven dengan individu (personal relevance),
ketidakpastian (uncertainty), suara kritikal (critical voice), kawalan bersama (shared
control) dan perundingan pelajar (student negotiation). Seramai 440 orang pelajar
TMK dan 74 orang guru TMK telah terlibat dalam kajian ini.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa kewujudan persekitaran pembelajaran secara
konstruktivisme untuk mata pelajaran TMK adalah hanya pada tahap sederhana. Tidak terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru sekolah bestari (M= 99.31 , SD:
11.00) dan sekolah harlan biasa (M= 94.16, SD= 12.37), t(72)= 1.38, p= .17. Tidak
terdapat perbezaan signifikan antara persepsi guru lelaki terhadap kewujudan
persekitaran pembelajaran seeara konstruktivisme bagi mata pelajaran TMK (M=
93.88, SD= 13.68) berbanding dengan guru perempuan (M= 95.71, SD= 11.47),
t(72)= -.61 , p= .54.
Perbandingan juga telah dibuat untuk mengenal pasti sarna ada terdapat perbezaan
persepsi terhadap kewujudan PPSK antara pelajar daripada berlainan jenis sekolah.
Oapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara persepsi pelajar
SMK Bestarl (M= 86.35, SD= 13.17) dengan pelajar SMK Harlan Biasa (M= 82.66,
SD= l3.83), t(438)= 2.72, p=.01. Manakala persepsi pelajar lelaki (M= 85.89, SD:
12.96) berbeza seeara signifikan daripada persepsi pelajar perempuan (M= 81.55, SD=
14.78), t(438)= 3.34, p= .001. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Lo, Yoon Mee |
author_facet |
Lo, Yoon Mee |
author_sort |
Lo, Yoon Mee |
title |
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
title_short |
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
title_full |
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
title_fullStr |
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
title_full_unstemmed |
Persekitaran Pembelajaran Secara Konstruktivisme untuk Mata Pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Kawasan Lembah Klang |
title_sort |
persekitaran pembelajaran secara konstruktivisme untuk mata pelajaran teknologi maklumat dan komunikasi di sekolah-sekolah menengah kebangsaan kawasan lembah klang |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
2007 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9403/1/FPP_2007_30.pdf |
_version_ |
1794018834630311936 |